Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

REPLIK: Läxor är inte lagstadgade – och det är inte hemmen som ska ansvara för skolutbildningen

Skolverket har gett ut råd om läxor, men lagstadgat är det inte. De lärare jag pratat med upplever ofta att de själva har att avgöra om läxor ska användas eller inte. Det kan alltså skilja även inom en och samma skola, skriver Fredrik Röjd i ett svar till ”Orolig förälder”.

Annons

Jag tycker att det är intressant att du ställer dessa frågor om läxläsning. Jag har själv funderat en hel del kring den problematik som du beskriver, och år 2017 gjorde jag, vid Uppsala universitet, en liten utvärderingsstudie inom just läxläsning inom grundskolan.

Det jag kom fram till förvånar nog en hel del läsare, men saken är den att läxor, som stundtals har debatterats hårt på riksnivå, över huvud taget inte finns med i skollagstiftningen. Däremot finns det råd om läxor som Skolverket har givit ut, men lagstadgat är det inte. Läxor är alltså en slags sedvänja inom det svenska skolväsendet.

Som jag ser det kan inte heller kommunerna ta centrala beslut om läxor, då respektive rektor själv har att ansvara för sin respektive skolenhets inre organisation, och dit hör rimligen frågor om läxläsning. Alltså är det upp till respektive rektor att avgöra läxornas vara eller inte vara.

De lärare jag pratat med upplever dock oftast att de själva har att avgöra om läxor ska användas eller inte, och därmed kan det alltså skilja även inom en och samma skola.

Jag betonar alltså att det här inte är något som lokala skolpolitiker eller högre chefer kan påverka då rektorns arbetsuppgifter i mångt och mycket styrs direkt från riksdagen genom lagstiftning.

Personligen förstår jag argumentet om att eleverna behöver sin fritid, å andra sidan är jag också väl insatt i hur det moderna yrkeslivet fungerar inom många sektorer. Efter att ha arbetat som chef inom både privat och offentlig sektor kan jag konstatera att arbetet inom många sektorer är projektinriktat med oregelbundna arbetstider, framförallt i storstäderna. Med utgångspunkt av detta skulle man kunna se läxor som en slags fostran i projektarbete.

Det jag däremot håller med insändarskribenten om är att det inte är hemmen som ska ansvara för utbildningen, då läxor helst bör vara av repetitiv natur, såsom exempelvis att träna på multiplikationstabell, alfabet eller glosor. Att lägga allt för mycket lektionstid på denna slags mängdträning tror jag inte heller är bra.

Fredrik Röjd, fil mag samt lokalpolitiker

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel