Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

REPLIK: Ingen tjänar på att vi svartmålar skolan och lärarna

Är valet av kunskapssyn i skolan verkligen orsaken till arbetsmarknadsproblemen i Gävleborg? undrar signaturen Pensionerad lärare i en replik på insändaren från Lotta Persson, Svenskt Näringsliv.

Annons

I sin insändare hävdar Lotta Petterson, regionchef för Svenskt Näringsliv att de stora problemen på arbetsmarknaden i regionen beror på att det ”förmedlas” en viss kunskapssyn i skolan.

Läs debattinlägget från Lotta Persson: Förändrad kunskapssyn i skolan kan lyfta vår region

Man häpnar, minst sagt. Av alla förslag som läggs fram i Svenskt Näringslivs reformagenda för skolan och näringslivet så sätter Lotta P fokus på kunskapssyn i skolan. Varför detta urval? Vem i skolan förnekar vikten av bas- och ämneskunskaper?

Varför är det så viktigt att belasta skolan och lärarna för att ungdomar i Gävleborgs skolor väljer bort de naturvetenskapliga och tekniska utbildningarna och indirekt, enligt Lotta P, skapar välståndsproblem i regionen? Kan deras val av utbildning möjligen även påverkas av den värld som de befinner sig i idag och där skolan är en av alla kunskapsförmedlare?

Har du Lotta P läst någon undersökning som visar hur mycket tid många barn och ungdomar idag ägnar åt skolarbete jämfört med sociala medier, spel, ”influencers” och annat i den digitala världen?

Många barn behöver extra stöd i skolan. Vissa har inlärningsproblem. Andra barn befinner sig i en livssituation som oroar dem. Det kan handla om allt ifrån bristen på läxhjälp till oro över familjens ekonomi och sociala situation. Detta väljer Lotta P att inte nämna i sin insändare. Varför? Vilka barn tjänar på att skolan och lärarna svartmålas? Lärarna är ju centrala för resultaten i skolan.

Lotta P hävdar att lärare förlorar sin auktoritet i klassrummet pga otillräcklig lärarutbildning, dvs att de inte är tillräckligt duktiga pedagoger. Så kan det förstås vara, men lärares auktoritet påverkas även av det negativa synsätt som bland annat Lotta P förmedlar i sin insändare? Att föräldrar och andra engagerar sig i och positivt bidrar till barnens arbete i skolan är viktigt för barns syn på skolan. Men barn och ungdomar influeras också av all svartmålning.

Lotta P pratar om forskning i väldigt allmänna ordalag. Forskning är otroligt viktigt! Idag vet ju de flesta av oss att mycket forskning styrs, beställs av och används av olika intressenter i olika syften. Även reformer i skolan styrs av olika forskning. Vilken forskning baserar du Lotta P dig på, när du hävdar, att det svenska välståndet kräver nya reformer i skolan? Du hänvisar till Svenskt Näringslivs reformagenda. Är det reformagendan som lanserades inför valet 2014?

Avslutningsvis, vore det inte på sin plats att förklara för läsarna vad relativistisk kunskapsförmedling i skolan innebär?

Pensionerad lärare, som med glädje och stolthet undervisat i mer än 42 år

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel