Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

REPLIK: För många svenskar står flyget för en avsevärd del av utsläppen – Vi har inte råd med beslut som går i fel riktning

Medelsvensken har nu koldioxidutsläpp på cirka 11 ton per år. Av dessa är cirka tre ton från vår del i gemensamma samhällsfunktioner. Vi måste halvera våra utsläpp inom 10 år. Vi är många som upptäckt att det går bra att sluta flyga privat och har istället funnit andra trevliga resmål som kan nås med tåg, skriver Lennart Renöfält i en replik till Göran Axell.

I en insändare skriver hotellägare Göran Axell om utländsk turism i Sverige och ger en prognos om att den på sikt kommer att minska kraftigt på grund av minskat flyg. Det är en nödvändig minskning om vi vill ge våra barn en beboelig planet.

Ett minskat flygande (som vi glädjande nog ser tecken på) drivs fram av den tilltagande klimatkrisen, inte av miljörörelsen som Axell påstår. Det är inte heller konstruktivt att sätta en minskning av flyget i motsats till andra områden och vad som sker i andra delar av världen. Vi måste snabbt få ner koldioxidutsläppen på alla områden, överallt.

Anledningen till att miljörörelsen, inklusive FridaysForFuture, lyfter fram flyget som en viktig fråga är att koldioxidutsläppen från flyget ökat mycket snabbt. För många svenskar står flyget för en avsevärd del av utsläppen.

Medelsvensken har nu koldioxidutsläpp på cirka 11 ton per år. Av dessa är cirka tre ton från vår del i gemensamma samhällsfunktioner. Vi måste halvera våra utsläpp inom 10 år. En flygresa till medelhavet innebär cirka 1 ton, till Kanarieöarna cirka 1,5 ton och Thailand cirka 3 ton utsläpp av koldioxid. Vi är många som upptäckt att det går bra att sluta flyga privat och har istället funnit andra trevliga resmål som kan nås med tåg.

Den dag som flyget kan visa upp koldioxidneutrala transporter så har det en framtid.

Dit är det troligen ganska många år. Fram till dess bör vi kraftigt dra ner på flyget. Det kommer naturligtvis påverka den svenska liksom den globala turistnäringen. Det är positivt att Göran Axell inser detta och avslutar sin artikel med att konstatera att ”den mest långsiktigt hållbara lösningen för hotellen är att satsa pengar på att göra flyget hållbart för att säkerställa tillflödet av gäster”.

Jag tror dock att en annan möjlighet öppnar sig genom bättre tågförbindelser med södra Europa så att vi kan ta över en del av turismen därifrån när temperaturen stiger och det blir alltmer outhärdligt där under vissa delar av året.

Nu står vi inför en omfattande samhällsomvandling för att nå fram till ett hållbart samhälle som inte tar död på livsmiljön på vår jord som vi alla är beroende av. För att klara detta behöver vi både inse allvaret och samarbeta för att finna lösningar. Vi har inte råd med beslut som går i fel riktning. Dit räknas en utbyggnad av Arlanda och den nya flygplatsen i Sälen som DN:s kulturchef Björn Wiman nyligen kallat för ”ett prov på hur klimatförnekelse ser ut i praktiken”.

Insändaren av Axell har fått en märklig rubrik som inte har stöd i texten.

Lennart Renöfält, kontaktperson för FridaysForFuture i Söderhamn

Fotnot: Rubriken på Göran Axells insändare är satt av redaktionen, inte av skribenten. Red anm.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel