Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

REPLIK: Det fungerar alldeles utmärkt redan idag att ladda elbilen hemma – och var skulle batteriet sitta?

De flesta "hemmaladdningsstationer" har en ställbar strömstyrka som anpassas efter de säkringar som redan är installerade just för att undvika de problem som du nämner, skriver signaturen Tesla. Och i dagsläget är de flesta batterier inbyggda i chassiet för att ge plats i kupén.

Replik på insändaren: Så mycket enklare det skulle kunna vara med elbilar om man slapp laddningarna!

Laddning av elbil fungerar alldeles utmärkt hemma med det ordinarie abonnemanget utan att ändra avtal till en högre strömstyrka med el-leverantören.

De flesta "hemmaladdningsstationer" har en ställbar strömstyrka som anpassas efter de säkringar som redan är installerade just för att undvika detta problem som du nämner.

Dessutom så laddas de flesta el-bilar nattetid då belastningen på det egna elnätet är som lägst, så 16 A räcker gott och väl.

Snabbladdning av bilen under resans gång tar visserligen en halvtimme men sliter inte så hårt på batterierna då dessa är dimensionerade för att klara detta under den beräknade livslängden på bilen som helhet.

De "köer" som du nämner vid dessa laddstationer finns inte i dagsläget men kan kanske bli en verklighet inom en framtid med fler el-bilar på våra vägar.

Att ha ett retursystem för att byta tomma batterier mot laddade vore bra men var skall de sitta i bilarna?

I dagsläget är de flesta batterier inbyggda i chassiet för att ge plats i kupén för de åkande om motsvarande utrymme skulle frigöras för att enkelt kunna byta och hantera batterier så finns ingen större utrymme kvar för passagerare och då faller ju hela idén med detta.

Vad gäller jordfelsbrytare så hade jag sådana installerade i mitt hushåll, redan innan jag bytte till el-bil, och kan inte påstå att jag har haft några som helst problem med dessa i kombination med min laddstation. Det finns jordfelsbrytare som hanterar både likström och växelström i samma brytare, så detta är ingen ny uppfinning.

Tesla

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel