Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

REPLIK: Det finns många myter om elbilar och deras batterier

Batteriutbyte är en redan beprövad teknik. Tesla har provat det på sina bilar och resultatet var: Inget intresse över huvud taget, skriver Jonathan Johansson. Prova en elbil några veckor så får du ser hur roligt och enkel den är att och köra!

Replik på insändaren från Harry Tynong: Så mycket enklare det skulle kunna vara med elbilar om man slapp laddningarna!

I din insändare kring elbilar och att deras batterier måste laddas finns det tyvärr flertalet myter.

Att man inte ska ladda sin elbil ur ett vanligt vägguttag stämmer. Dessa är inte konstruerade för en så hög strömstyrka under en längre tid, just det som elbilsladdning medför. Därför rekommenderas det att man installerar en laddbox. En installation kostar mellan 10 – 30 000 kr och du får tillbaka hälften av installationskostnaden (upp till 10 000). En billig försäkring med tanke på den förbättrade säkerheten vid laddning. Det finns inte någon anledning att byta alla sina jordfelsbrytare i huset då de flesta laddboxar har skydd mot likströmsläckage inbyggt. Annars kan man köpa en separat, som man kopplar till sin laddbox.

Det stämmer inte heller att man måste säkra upp om man ska skaffa elbil. Vi laddar vår elbil hemma och klarar oss gott med 16 A. Så fort vår värmepump går i gång så sänks laddeffekten så inte huvudsäkringen går. Dessutom krävs det inte så hög effekt för att ladda en elbil, då man gör det medan man sover och då finns det gott om tid att ladda den.

Snabbladda längs vägen blir oftast ett naturligt stopp. Man behöver ändå gå på toa eller äta och då passar det utmärkt att ladda bilen under tiden. Att sträckköra långa sträckor utan att stanna är inte heller bra ur trafiksäkerhetssynpunkt. Snabbladdning sliter inte heller särskilt mycket på batteriet. Dagens batterier är så bra att du inte kommer märka av någon större skillnad på batterikapaciteten om du har snabbladdat mycket eller inte. Så länge det fortsätts att byggas nya snabbladdare och bilar kan ta emot hög effekt så kommer det inte heller leda till någon köbildning. De flesta laddar ju dessutom 95% hemma.

Batteriutbyte är en redan beprövad teknik. Tesla har provat det på sina bilar och resultatet var: Inget intresse över huvud taget. Snabbladdningen var så snabb så att folk tyckte bara det var onödigt att byta batteri. Trots flera batteristationer så fick de lägga ner det hela. Batteribytarstationer är därför bara ett stort steg tillbaka till de gamla bensinstationerna. Att man måste åka och ”tanka”. Mycket lättare och bättre att bara ha en ”fulltankad” bil varje morgon när man stiger upp.

Så jag har ett förslag till dig. Prova en elbil några veckor så får du ser hur roligt och enkel den är att och köra och då inser du att dina argument faktiskt är myter.

Jonathan Johansson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel