Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

REPLIK: Batterier för elbil är inte fel, men vätgas kommer möjligen fylla en funktion

Mats Guldbrand skriver en replik på insändaren Felsatsning med drift av elbilar via batterier.

Signaturen Kjell P uttrycker i en insändare (Felsatsning med drift av elbilar via batterier) att satsning på elbilar är fel, och att vi i stället borde satsa på vätgas. Han har rätt i att antalet tankställen för vätgas är få i landet, men han har fel i är att det är en felsatsning med batteridrift.

Vätgas kan möjligen bli en lösning för tyngre transporter över långa avstånd, fartyg och flygplan, medan batteridrift kommer bli den allra vanligaste kraftkällan för vägtransporter. Problemet med vätgas är att det ger dålig utväxling "well to wheel", där ungefär 25-35 procent av energin som krävs för att tillverka vätgas används för framdrivning av fordonet, medan batterier ger 70-90 procent. I fallet med vätgas försvinner alltså upp till 75 procent av energin till ingen eller liten nytta.

I dag produceras också vätgas till största delen av naturgas – en fossil gas vi måste sluta konsumera i framtiden. Spjälkning av färskvatten är också ifrågasatt. Är det bästa användningen av resurserna? Det krävs också en mycket kostsam infrastruktur, där vätgasen ska spjälkas, lagras, transporteras och sedan tankas till fordonet med mycket högt tryck. Mackar som behöver byggas på säkra platser till hög kostnad (macken i Sandviken kostade mellan 10 och 12 miljoner kronor och den kunde när den byggdes tanka max 10 bilar i timmen). Det är därför vägtransporter till största delen kommer drivas med batteri, inte vätgas. För de miljoner ett tankställe för vätgas skulle kosta får vi hundratals, för att inte säga tusentals laddpunkter för elfordon.

Faktum är att medelbilen i Sverige går korta sträckor och står parkerad den mesta tiden. Tid då den kan vara inkopplad för laddning så den är fulladdad varje gång du behöver den. På långresa laddar du bara så du klarar dig till nästa delmål eller slutmålet. Jag körde mellan Norrbo och Stockholm i lördags, och behövde stanna i Uppsala för teknisk paus. Då passade jag på att ladda lite också. Fem minuter tog det. Skillnad i tid från när jag körde dieselbil är noll.

Jag har hittills kört ungefär 9 000 mil i elbil sedan i mars 2019 då jag ofta reser mellan Hälsingland och Stockholm. Inte en enda gång har jag tänkt att vätgas skulle varit bättre.

Mats Guldbrand

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel