Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rekordår för Ljusdalsföretag

En medveten bransch och bra marknadsföring bidrog till nya framgångar.

Annons

För fem år sedan, 2009, gjorde den rådande finanskrisen att Trux, som tillverkar aluminiumtillbehör till tunga lastbilar, noterade bottenrekord för försäljningen. Nu har vinden vänt och när fjolårets siffror sammanställdes visade dessa på ett nytt rekordår. Försäljningen av antalet frontskydd ökade, jämfört med 2012, med 50 procent.

– Dels tror jag att det beror på att vi har en medveten marknadsföring av produkten och att antalet viltolyckor ökat de senaste åren, säger Hasse Olsson, platschef på Trux i Ljusdal.

Under det tidigare rekordåret, 2008, såldes cirka 1 100 frontskyddsbågar vilket nu överträffades med ungefär 200 stycken fler sålda produkter.

Hasse Olsson menar att åkeriföretagen tycks ha fått upp ögonen för skyddens effektivitet.

– I fronten på en lastbil är det nästan bara plast och bakom den sitter kylaren. Kör du då på ett rådjur eller en älg så kan du bli stående efter vägen, men har lastbilen ett skydd kan den förhoppningsvis köras vidare och stoppet kan i stället planeras, säger han.

Trux har länge varit ledande på europamarknaden med Sverige och Norge som främsta bas. Men under 2013 kunde företaget utöka exporten ytterligare då en större beställning gjordes från Afrika.

– Vi har levererat till Afrika tidigare, men i Tanzania har det bara varit till Scanias återförsäljare. Nu var det ett stort transportföretag som beställde flera hundra frontskyddsbågar till sina bilar, säger Hasse Olsson.

Trots de senaste framgångarna är han tveksam till ett nytt rekordår 2014.

– Vi tror att försäljningen av tunga lastbilar kommer att stanna av lite, något som i sin tur gör att vi troligen inte säljer lika bra. Något rekordår kanske det inte blir, men hoppas kan man alltid göra.