Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Redo för samtal, Hälsingland!

Ser fram emot samtalet i Hälsingland. Tack för inbjudan! skriver Mattias Goldmann, tankesmedjan Fores, i en debattartikel där han bemöter Patrik Oksanens ledare från den 29 januari.

Annons

Där tåget är ett realistiskt alternativ, är det inte systematiskt dyrare eller mer försenat än flyget. Det är viktigt att slå fast eftersom man ofta får höra just detta som argument mot tåget. Men Patrik Oksanen (Opinion 29/1) har rätt i att i inre Hälsingland behövs bilen. Så ser det ut i stora delar av vårt avlånga, glest befolkade land.

Oksanen slår fast att "koldioxidutsläppen måste ned. För klimatets skull". Där är vi eniga. I det samtal jag hoppas vi snart kan ha i Hälsingland, vill jag gärna diskutera hur vi får ett klimatsmart Sverige som håller bättre ihop. Jag har med mig fem förslag:

* Krav på att bidrag ska göra skillnad. Konjunkturinstitutet konstaterar att regeringens främsta klimatsatsning, KlimatKlivet, till stor del gått till projekt som hade blivit av ändå – medlen gjorde alltså ingen skillnad. Samtidigt ser vi att till exempel utbyggnaden av laddplatser i glesbygd ännu är helt beroende av stöd. Med hårdare krav på faktisk klimatnytta, gynnas glesbygden.

* Förändrat busstöd. Regeringens elbusspremie fick 50 miljoner 2016 och 90 miljoner kr 2017. Bara 0,5 respektive drygt 20 miljoner gick åt och nu anslås 100 miljoner till. Samtidigt har stora delar av landet ett skriande behov av bättre kollektivtrafik – men elbussar är inte realistiskt överallt. Frigör medlen till den lösning som gör störst klimatnytta i regionen, vilket i Hälsingland mycket väl kan vara Oksanens "Expressbussar med tillgängliga pendlarparkeringar".

* Tåg här och nu. Ett höghastighetståg mellan Sveriges tre största städer kan invigas tidigast 2035. Dessutom föreslås det delvis finansieras genom att senarelägga andra järnvägsinvesteringar. Här behövs ett inlandsupprop så att inte morgondagens prestigetåg prioriteras framför dagens vardagståg.

* Ändrade reseersättningar. Störst reseersättningar betalas ut till boende i kranskommunerna till Stockholm och Göteborg, där det ofta går fint att låta bilen stå. När nu regeringen tillsatt en reseersättningsutredning är det viktigt att ha med var reseavdraget gör faktisk skillnad, och där kunna stärka stödet på Partilles, Danderyds och Täbys bekostnad.

* Utflytt av myndigheter. Med parollen "Sverige är mer än Stockholm" flyttas myndigheter till bland annat Botkyrka, Göteborg och Malmö. Till mindre orter i inlandet kommer inget. Det är synd av många skäl, ett är att en ort med statlig myndighet brukar få bättre kommunikationer.

Ser fram emot samtalet i Hälsingland. Tack för inbjudan!

Mattias Goldmann

vd, gröna och liberala tankesmedjan Fores

Läs mer: Sluta hacka på tåget

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel