Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rätt prioriterat – fel kommunicerat

/

Centerpartiet skiljer ut sig gentemot övriga allianspartier inför de stundande budgetförhandlingarna. När Centerledaren Maud Olofsson i går presenterade sitt partis prioriteringar för nästa års statsbudget så fanns ingen generell höjning av statsbidraget till kommunerna med på listan.

Annons

Det här kan förefalla egendomligt vid en första anblick, eftersom hela kommunsektorn – som inkluderar flera centerpartistiska kommunalråd – unisont uttrycker behov av resurstillskott. Men studerar man prioriteringarna lite noggrannare kan man konstatera att Centerpartiet på intet sätt anser att kommunsektorn ska bli utan tillskott, bara att regeringen bör använda sig av en annan strategi.

Jobben är den viktigaste prioriteringen för Centerpartiet. Med en alltjämt ökande arbetslöshet måste det anses vara en fullständigt riktig prioritering. Därför vill Centerpartiet se en generell sänkning av arbetsgivaravgiften med ytterligare en procent. Den här reformen skulle komma att kosta sju miljarder kronor, i form av uteblivna skatteinkomster, och resultera i en förstärkning för kommunsektorn med tre miljarder och beräknas också ge 12 000 nya jobb. Sannolikt bör även de reducerade personalkostnaderna för företagen innebära att färre tvingas lämna sina jobb och gå ut i arbetslöshet.

Det här skulle alltså innebära en förstärkning för landets kommuner och landsting, samtidigt som det förbättrar förutsättningarna för att få fler ska kunna få arbete.

Man skulle alltså kunna påstå att Centerpartiet vill slå två flugor i en smäll. Men lyckas partiet att kommunicera det här?

Eller blir bilden som når ut till allmänheten i stället att Centerpartiet är emot höjda statsbidrag till kommunerna? Det senare är långt ifrån omöjligt, kanske snarare troligt.

Trots att Centerpartiet har ett uttalat mål om att bli bäst bland de politiska partierna på opinionsbildning finns det ingenting som talar för att partiledningen gjort särskilt mycket för att uppnå det här målet.

Och skulle så ändå – mot förmodan – vara fallet, så har man misslyckats kapitalt.

Den senaste tidens opinionsundersökningar är ingen rolig läsning för Centerledningen. Ja, inte för någon centerpartist för den delen. Inte i någon mätning ligger partiet riktigt nära det resultat som man uppnådde i förra riksdagsvalet. Och riktigt långt borta är målsättningen för nästa års riksdagsval, som är tänkt att resultera i en fördubbling av väljarstödet.

I dag finns det ingenting som tyder på att Centerpartiet skulle kunna nå den målsättningen. Det finns egentligen ingenting som tyder på att man ens når upp till samma valresultat som 2006.

Den politiska inriktningen inför budgetförhandlingarna att prioritera ungdomar, företagare och pensionärer, genom fler utbildningsplatser, höjda studiemedel och höjt fribelopp, sänkta arbetsgivaravgifter samt att sänka skatten för landets fattigaste pensionärer innan ett fjärde steg i jobbskatteavdraget kan genomföras är riktig.

Men allt det här är i princip helt ointressant om man inte kommunicerar budskapet på ett mer lyckosamt sätt.

Mer läsning

Annons