Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rallycross utan lokala stjärnor

På lördag kommer Svealandscupen till Bollnäs.

Men rallycross är den här säsongen en sport utan mer tydliga lokala stjärnor.

Veteranen Tony Croon fick nog av allt tekniskt trassel och ställde Forden i garaget.

Unga esset Mattias Ohlsson hade inte ekonomi när han tvingades betala fjolårets motor...

Annons

– Det känns ju rätt frustrerande att stå på sidan, och samtidigt känner jag mig lite lurad.

23-årige Mattias Ohlsson hamnade i en lika olycklig som oväntad baktakt efter fjolårets fina säsong.

Allt verkade vara i sin ordning när en tidigare pålitlig sponsor lovade bekosta den fintrimmade motorn under huven på pappa Mats gamla fräna Volvo 240 från 1984. Men...

– Det visade sig att sponsorn inte betalt min motor. Den smällen fick jag ta själv, och där rök hela budgeten, berättar Mattias, som nu laddar för en omstart nästa säsong.

Då med en helt ny bil, och en ekonomi på fötter igen.

– Det blir spännande, ett helt nytt koncept med en ombyggd Hyundai 130 där vi flyttat driften till bakhjulen.

Även Tony Croon drömmer om en comeback – någon gång...

– Såklart jag gärna vill fortsätta att åka, det var ju inte så här jag tänkt mig att sluta. Problemet är väl att jag varken har tiden eller munlädret att ragga pengar, säger den snabba sporthandlaren från Freluga, som inte känner sig hemma i rollen som åskådare.

Förutom 1999, då han spelade fotboll i Edsbyn, har Tony Croon under drygt 20 år fräst runt på landets rallycrossbanor. De senaste fyra säsongerna i värstingklassen Division 1.

Där såg det som mest lovande ut efter segern i den första deltävlingen (Knutstorp) 2008. Tyvärr var det ett lysande undantag, Croon brottades för det mesta Forden som Gud glömde.

Och efter ännu en säsong kantad av kostsamma haverier var det slut på både alternativ och pengar.

– Det var en svår ekvation. Vi lade ner mycket pengar, men inte tillräckligt. Vi hade inte budget för att byta ut grejer innan de gick sönder. När flera sponsorer backade ur var det bara att sätta punkt.

I dag har Croon sålt den stora lastbilen. Den gula Forden står i garaget, redo för att säljas.

– Jag funderar på att köra i Höljes ändå, mest för att visa upp att bilen är värd något. Men det är ju en chansning, den kan ju krascha också...