Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rallare underhåller Ostkustbanans räls

Det kommer en mäktig klang från marken, en liksom metalliskt klingande, underjordisk sång som ljuder starkt och långt, och ackompanjeras av rytmiska knäppanden. Det är den nya tidens rallare, som fixar till tågrälsen inför sommaren och värmen.

Annons

Folk i allmänhet märker deras närvaro på det indirekta och irriterande sättet: det går inga tåg under de timmar de befinner sig på rälsen med svetssläpan.

Och på rälsen befinner de sig, för att tågtrafiken ska vara säker och smidig. Det som måste fram, dirigeras om till stambanan. Det är underhållsveckor på Ostkustbanan.

Förra veckan var rallarna i farten mellan Iggesund och Sundsvall, och den här veckan går de från Iggesund och söderut.

I höstas byttes delar av rälsen ut och nu är det dags för finjusteringen. Det var kallt när den nya rälsen kom på plats, rälsen var lika kall, och nu måste den kortas.

Risken för solkurvor är visserligen mindre numera när rälsen sitter i betongslipers, men varje överflödig millimeter räls innebär hårda påfrestningar när värmen kommer.

På tisdag knäpptes rälsen loss på sträckan Boda-Myra, närmare bestämt 480 meter räls i ytterspåret.

– Det var många rälsfel här i höstas, och därför byttes ett stycke. Ytterspåret slits alltid mer, i och med att tågen trycks mot det. Nu ska vi neutralisera rälsen, för att det inte ska bli solkurvor, förklarade Göran Mattsson.