Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Räddningstjänsten övar för trafikolyckor: "Nu går det väldigt lätt att få ut den som suttit fast"

När olyckan är framme kan varje sekund betyda skillnaden mellan liv och död. Räddningstjänsten ska så snabbt som möjligt kunna hjälpa skadade och fastklämda personer ur sina fordon. Nu har de testat en ny metod.

Flera totalkrockade bilar står utspridda i det vinterbleka gräset på Ektippen i Söderhamn. Styrkan har precis krossat rutorna på en av dem för att kunna fästa kättingar i fordonet. Det är tidig förmiddag och räddningstjänsten södra Hälsingland i full gång med dagens övning.

Med hjälp av brand- och släckbil testar de en metod som snabbare och säkrare ska kunna hjälpa fastklämda och skadade personer ur bilar vid en trafikolycka.

– Vi använder en metod där vi spänner isär bilen, som är väldigt effektiv, säger räddningsledare Per-Ove Johansson som övervakar dagens tester på Ektippen, räddningstjänstens övningsplats.

Räddningstjänsten börjar med att sätta fast kättingar på lämpliga ställen, en i varje hörn på den demolerade bilen. När den är uppspänd klipper de upp förardörren och sen sidostolparna. Slutligen klipper man ett jack i golvet för att kunna dra isär fordonet och ta ut de som befinner sig i bilen. Händelseförloppet går fort.

– Nu går det väldigt lätt att få ut den som suttit fast, säger Per-Ove Johansson.

Läs också: Långåker var Norrala IF:s hemmaplan till 1986 – nu har en epok gått upp i rök

Tillvägagångssättet har egentligen funnits under många år i räddningstjänsten. Nu har den fått ett uppsving igen i och med att man i Norge utvecklat och börjat använda sig av den så kallade dragtekniken allt mer.

– Den här tekniken är nyare och fräschare än hur vi gjorde förut. Det går väldigt enkelt. Men det går inte att använda särskilt ofta i praktiken, säger Per-Ove Johansson.

Han påpekar att det i de flesta fall inte går att spänna upp en bil på det här sättet. I en verklig trafikolycka hamnar bilen ofta i diket eller på något annat svåråtkomligt ställe. Då får man istället klippa upp den på bästa möjliga sätt.

Risken för att bli fastklämd minskar allt mer tack vare den tekniska utvecklingen.

Läs mer: Tuffa tester för blivande deltidsbrandmän: "Det är en utmaning"

– I dagsläget minskar antalet fastklämda passagerare eftersom nyare bilar är bättre konstruerade. Nu handlar det oftast om att kunna få ut den som är skadad på ett så skonsamt sätt som möjligt.

Men modern teknik betyder inte alltid en förbättring. Det kan också orsaka problem.

– På nya bilar kan det å andra sidan vara mer riskabelt att klippa sidostolparna. Där finns ofta patroner för gardiner eller krockkuddar som riskerar lösa ut. Där får man vara försiktig.

Räddningstjänsten i Söderhamn är positiva till övningen och tycker att det är bra att de utvecklar sina arbetsmetoder.

– Jag har aldrig använt mig av den här metoden förut. Det är bra att kunna och veta att den finns, säger Lasse Skoglund från räddningstjänsten.