Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Räddningshelikoptrar kan rustas för brandsläckning: "Behöver tillföra resurser"

Artikel 109 av 293
Skogsbränderna i Hälsingland sommaren 2018
Visa alla artiklar

Mer resurser och ett utökat uppdrag är vad som krävs för att Sjöfartsverkets kroklösa helikoptrar skulle kunna rustas upp för att släcka bränder, rapporterar Ekot.

Annons

– Vi har ju talat om att möjligheten finns, att montera krokar under, vilket helikoptrarna är förberedda för, och man skulle kunna träna vår personal till det. Men det är ju någonting som skulle betyda en utvidgning av vårt uppdrag, säger Mattias Hyllert, direktör för Sjö- och flygräddning på Sjöfartsverket, till Ekot.

Sjöfartsverket har sju egna helikoptrar som totalt gör 600 insatser om året, varav 400 gäller sjö- och flygräddning. Ska de insatserna kombineras med brandsläckning behövs mer resurser, enligt Hyllert:

– Skulle det vara slutsatsen att man vill utöka vårat uppdrag och tillskjuta de medel som behövs för att hålla den beredskapen, då är det något som vi har möjlighet att utöka, men det skulle innebära att man behöver tillföra ganska mycket resurser under en lång tid, tillägger Mattias Hyllert, i ett uttalande till Ekot.

Följ vår direktrapportering från bränderna i Hälsingland här.

Som det tidigare rapporterats om fråntogs Försvaret uppdraget och pengarna för att bekämpa skogsbränder i ett beslut 2004. Försvaret bidrar dock ändå med ett antal helikoptrar till de bränder som härjar i landet.

Under måndagen träffade vi försvarsminister Peter Hultqvist (S), som förklarade varför fler av försvarets helikoptrar inte används.

Se intervjun med Hultqvist här:

– Sju av åtta piloter och besättningar inom Försvarsmakten som klarar den här typen av uppgift arbetar nu. Och med hjälp av dem har vi tre helikoptrar igång i luften kontinuerligt, säger Peter Hultqvist.

Behövs det fler piloter och personal för att kunna ha fler helikoptrar igång?

– Det är myndighetsfrågor om hur man prioriterar inom sina egna organisationer. Efter att vi gjort en utvärdering får vi se om vi behöver göra några förändringar.

Läs mer: Här vattenbombar de bränderna – se italienska pilotens egna filmer från cockpit