Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Räcker det med kärlek till bönderna?

/

En krona mer för den lokala mjölken. Det är Milkos svar på mjölkböndernas kris. Och på sin egen.

Annons

På DN-debatt i veckan lanserade Milkos vd Erik Gumabon det nya mjölkhandslaget, eller kärlekslöften till bönderna som ledningen valt att kalla det.

Allt för att få mejerinäringen lönsam igen.

Milko har fått mycket kritik från sina medlemmar och företaget har gått med förlust under en längre tid. Flera stora bönder har till och med valt Arla före Milko.

Nu har förlusten vänt till vinst, i alla fall för första delen av året.

Och charmoffensiven för att blidka medlemmarna började redan innan sommaren – ett bondevänligt mejerihandslag.

Milkos ställningstagande att inte konkurrera med lägre priser är tilltalande. Och visst ligger utspelet med en krona extra på lokal mjölk helt rätt i tiden. Kunderna efterfrågar allt mer närproducerad mat. Då är ursprung viktigt. Och kunderna är beredda att betala för det.

Varför skulle det inte också gälla mjölk?

Helst skulle nog många konsumenter köpa mjölk direkt från en gård. Men gårdsförsäljning är inte tillåtet. Och det blir för dyrt.

Nu ges konsumenterna istället möjlighet att köpa garanterat lokal mjölk, till ett högre pris.

En krona till bönderna blir det dock inte. Men kanske en 20-30 öre per liter, när alla har fått sin del.

Det eftersom det inte ens är en fjärdedel av all mjölk som tappas i mjölkkartongerna. Resten går till ost, smör, yoghurt och andra mejerivaror. Och på det är priset lika som tidigare.

Kooperation, subvention och jordbruksstöd i en enda röra har ställt till det för bönderna under lång tid. Det finns knappast någon mer genomreglerad marknad är jordbrukssektorn. Och kanske är det här det bästa som går att göra av situationen.

Dessutom är nio av tio beredda att betala mer för sin lokala mjölk. Allt enligt en SIFO undersökning som Milko beställt.

Det återstår bara att hoppas att de som svarat på undersökningen (personer från hela Sverige i alla åldersgrupper) motsvarar de - främst barnfamiljer på landsbygden - som är Milkos största kunder.

Mjölkhandslaget räddar inga mjölkbönder ur krisen. Men det skulle göra vardagen lättare för många. Och det kan vara gott nog.

Milkos utspel på DN-debatt i veckan ska också ses som en positionering inför det viktiga mjölktoppmötet om några veckor där alla Sveriges mejerier samlas.

Tills dess återstår att se om kunderna är beredda att välja och betala för den lokala mjölken.

Om Milkos kärlekslöfte till sina bönder blir lönsamt.

Mer läsning

Annons