Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Professor sänker sig själv med politiskt försvar av Björklund

I måndags publicerades den utredning som professorn i statskunskap, Leif Lewin, fick i uppdrag att ta fram gällande den svenska skolan; Staten får inte abdikera.

Annons

Samma dag i DN kommenterar professorn sin utredning och sin särskilda uppdragsgivare, utbildningsministern Jan Björklund, tillika FP:s partiledare och vice statsminister. Om det var någon som trodde att denne professor ens skulle försöka att lägga fram ett vetenskapligt, objektivt dokument, så långt möjligt var, så tar han själv alla ur den villfarelsen med följande ord: Att säga att skolans kris är Björklunds fel är, som var och en förstår, därför ingenting annat än populism.

Björklund har varit högst ansvarig för svenskt skolväsende i över sju år men vill ändå lägga skulden på Göran Persson (S) och tidigt 90-tal. Jag tar mig smått för pannan. Är det lustigt att Tomas Tobé (M) alltmer blir borgerlighetens och regeringens talesperson i skolfrågor. Reinfeldt har för länge sedan insett den hopplösa situation Björklund och FP försatt regeringen men framför allt svensk skola i.

I sin attack på Göran Persson och S borde kanske Björklund något fundera på sitt eget uttalande som skolborgarråd i Stockholm i GP 2004 gentemot dåvarande utbildningsministern Tomas Östros: Under de senaste sex åren har Thomas Östros varit utbildningsminister […] under dessa sex år har krisen fördjupats. […] Östros kommer att få finna sig i att bli bedömd inte efter vilka avsikter han kan tänkas ha haft, utan efter vilka resultat han har uppnått.

Det är Björklund och regeringen som arbetat fram den hårda, toppstyrda, elitistiskt inriktade skolan. Angående detta skriver till och med utredaren Lewin följande: Styrningen kan också på ett olyckligt sätt fokusera på det som är mätbart, vilket inte nödvändigtvis är samma som det som är bäst ur pedagogisk synpunkt.

Ytkunskaperna prioriteras i Björklunds skola i förhållande till eftertanke, reflektion, kreativitet och förståelse för sociala skeenden. Björklunds skola kännetecknas av tester, mätningar, kontroller av olika slag såväl som av dokumentation och arkivering. Visst dylikt kan behövas - men behövs det så här mycket och är detta attraktivt på läraryrket och ökar det trivseln och studieron i skolan för eleverna. Jag tillåter mig tvivla.

Ett återförstatligande skulle inte bara medföra att miljarder svenska skattekronor skulle användas till en centralisering och organisatorisk reform utan den tiden och den kraften som är så nödvändig i och till skolans värld bör gälla förbättringar i undervisningssituationen - d v s förbättringar för lärare och skolledare som i sin tur skulle gynna eleverna och föräldrarna. Här gläds jag faktiskt åt att både M och C verkar ha en liknande uppfattning som S- och är inte KD inne på samma linje?

Lewin ville nog gott men hans ambition att bistå den hårt utsatte ministern som givet honom hans uppdrag förblindade hans vetenskapliga syn någon minut. Det var klargörande för oss läsare även om det nog inte riktigt var meningen med ett sådant klavertramp, herr professor, men så kan det gå när intresset talar tydligare i debattartikeln än i själva utredningen.

Örjan Fridner (S)

UN-ledamot i Ljusdal

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel