Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politiken förändras

Jag har varit Socialdemokrat i typ hundra år. Inget konstigt med det. Folk av min sort; arbetarbarn uppväxta i brukssamhällen med skogsarbetar- och rallargener i tidigare släktled hade inte så mycket att välja på.

Annons

Att gå med strömmen visade sig vara klokt. Socialdemokraterna har historiskt visat stor skicklighet i konsten att genomföra kollektiva välfärdslyft för människor samtidigt som marknadsekonomin har blommat i exportindustrierna.

Ett slags ingenjörssocialism skulle man kunna säga.

Nu är det andra tider. För min egen del gäller väl att om inte saker och ting går helt på tok så blir det nog S fram till döddagar. Många andra resonerar annorlunda. Vilket vi har sett med besked under den gångna hösten. I mångt och mycket känns det som om tiden har hunnit i fatt förra århundradets politiska gigant.

Enligt opinionsinstituten har 350 000 väljare lämnat S bara sedan oktober månad i år. I Synovates undersökning i måndags är Moderaterna drygt tio procentenheter större än S. MP är å sin sida bara drygt tio procentenheter mindre än S. Plötsligt finns det helt nya alternativ för väljare i den forna S-sfären. Ytterst få av de flyende S-väljarna har gått till stofilpartierna V och SD. Vilket mitt i bedrövelsen känns hedersamt för Socialdemokratin.

Partier som nya Moderaterna och Miljöpartiet bör ligga tänkande sossar närmare än vad Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna gör.

Miljöpartiet vill växa ut till ett stort parti. Där är de inte än. Det syns på hur de tänker. För någon vecka sedan presenterade MP sina främsta ”målgrupper” i valåret 2014:s väljarhav. Små partier som vill växa tänker i målgrupper.

Socialdemokraterna var i sin ungdom ett tämligen litet parti; hårt inriktat på målgruppen fackligt anslutna arbetare.

Moderaterna var ännu högt upp i medelåldern ett rätt litet parti med direktörer, officerare och storbönder som huvudsakliga målgrupper.

Tricket är att veta när det är dags att släppa målgruppstänket och vända sig utåt allmänheten i stort. Socialdemokraterna gjorde det runt 1944. Moderaterna gjorde det 2005. Miljöpartiet har den resan kvar att göra.

För att resan alls ska bli av i närtid så krävs att MP kan hålla de tvåsiffriga väljartal som de har i opinionen just nu.

Widar Andersson

Chefredaktör för Folkbladet (S)

Mer läsning

Annons