Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Planera omvårdnaden efter kunderna

Många boende på äldreboenden är piggast på förmiddagen. Det är då de vill läsa, umgås och gå på promenad. Men ofta ägnar personalen den tiden åt tvätt, städ och matlagning, och tar det lugnt på eftermiddagen - när kunderna är trötta. Om bättre planering av arbetsdagen föreläste Helen Hedman på tisdagen för omsorgspersonalen i Ljusdals kommun.

Annons

Helene Hedman är en eftertraktad föreläsare som menar att vi måste bli mera effektiva på att planera tiden för både kunder och anställda inom omsorgen.

- Vi gör ofta "döda saker" på förmiddagen, för att sedan pusta ut på eftermiddagen. Den tiden då kunderna är trötta och måste vila. Istället tycker jag att man rättar sig efter dem och tar allt praktiskt på eftermiddagen, eller kanske natten får ta det. Man får helt enkelt planera om på de ställen där det behövs.

Under föreläsningen tar hon upp många jämförelser, erfarenheter och tips som omsorgspersonalen känner igen och skrattar åt.

- Passa er för jantelagen. Vi kommer knappast bli fler, snarare färre och därför är det extra viktigt att vi planerar bättre, lägger upp schema och gör det vi är bästa på. Planera, säger Helen Hedman.