Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pendlingen ska bota arbetslösheten

Genom ökad pendling ska fler arbeten och högre tillväxt skapas i Gävleborg. Människors möjlighet att bo kvar ökar samtidigt som de kan arbeta och utbilda sig i andra län.

Annons

För det kommunala samverkansorganget Region Gävleborg handlar det framför allt handlar det om fläta samman Gävleborg med det nätverk av större städer, universitet och högskolor som växer ihop söder om länet.

– Mälardalsregionen är en tillväxtmotor för hela landet och eftersom vi har nära till den bör vi knyta an tätare till den, säger Göran Unger, utvecklingsstrateg på Region Gävleborg.

Genom att kunna ta sig till andra arbetsmarknader ska fler kunna få jobb, det gör det också möjligt för människor att bo kvar i länets orter och kommuner.

– Hela regionen växer på det viset. Det gör det lättare för individen att ta sig till nya arbetsmarknader och företagen får lättare att hitta arbetskraft, säger Göran Unger.

I dag pendlar fler människor från Gävleborg än till länet, men så behöver det inte nödvändigtvis bli i framtiden. I år har Upplands länstrafik halverat biljettpriserna mellan Uppsala och Gävle. Mellan Uppsala och Furuvik byggs dessutom dubbelspår för att få ner restiden mellan städerna.

– Utvecklingen går åt båda håll. Fler pendlar från Uppsala till Gävle och Sandviken än tvärtom. Det som kommer göra Gävleborg intressant är de attraktiva boendemöjligheterna. Det är betydligt dyrare att bo kring exempelvis Uppsala än här uppe. Kostar pendlarkorten dessutom mindre än 800 kronor i månaden blir det en bra affär att flytta hit, säger Göran Unger.

Den stora utmaningen för länet är att korta pendlingstiderna. Det har visat sig att viljan att pendla minskar om restiden sjunker ner under 45 minuter.

– Att pendla har ett socialt pris, det är inte helt bekvämt. Tågresenärer reser ogärna längre än en timme och de som åker buss gör det ogärna mer än en trekvart, säger Göran Unger.

Den stora frågan för pendlingens framtid i regionen är dubbelspåret mellan Gävle och Sundsvall. Men hittills har regeringen bara avsatt pengar för en kortare sträcka.

– Det är att få ner restiden mellan Sundsvall och Gävle som skulle betyda mest. Vi försöker få regeringen att förstå det och det handlar inte bara om vår region utan om hela Norrlands utveckling, säger Göran Unger.

Region Gävleborg lägger 75 miljoner kronor per år på att utveckla den inhemska kollektivtrafiken.

– Det är det vi har att röra oss med. Det handlar om att smörja resan från hemmet till arbetet. Det ska vara lätt att ta sig till bussen eller tåget och det ska gå bra att parkera bilen i närheten och så vidare. Pendlingsresorna ska vara bekväma och trygga, dessutom måste vi så snart som möjligt se till att förbättra möjligheterna att vara uppkopplad så att man kan arbeta när man sitter på tåget, säger Göran Unger.

En annan utmaning är att få kvinnorna att pendla mer. Generellt tjänar män mer än kvinnor på att pendla medan kvinnor som ofta arbetar i offentlig sektor sällan få samma inkomstökning av att pendla till ett arbete. Dessutom väljer gärna kvinnor arbeten som ligger närmre hemmet och familjen.

– Kortare restider gör sannolikt att fler kvinnor kan ta fler jobb inom ett större område och det gör också att arbetsgivarna får ett större utbud av arbetskraft, säger Göran Unger.

Annons