Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Partiernas digitala flirt – fluga eller framtiden?

Biofilmen om Facebooks uppkomst följs nu av filmer på liknande tema.

Annons

Snart kommer Jobs om Apple och andra spelfilmer om verklighet vs. datorspelsmiljö. I vår historieskrivning ligger vi oftast en bit efter de digitala trenderna. Därför är det intressant att man plötsligt tycks lägga sig i framkant.

Det gäller åtminstone våra politiska partier. De har trappat upp kampanjandet inför nästa års val och förlagt det till nätet och appar.

I samband med Moderaternas stämma kom bland annat nyheten om att Miljöpartiet fokuserar mycket resurser på digital närvaro och till och med helt väljer bort tevereklam. Alliansfritt Sverige har utvecklat appen Somna med Reinfeldt, en negativ kampanj mot M som hittills laddats ned 8000 gånger från App Store. Och i måndags sjösattes Opinionsverket av fackanslutningsorganisationen LO. Målet är att hjälpa Stefan Löfven till statsministerposten 2014 genom att LO-ledningen går in och påverkar samhällsdebatten.

Alliansen ligger inte efter på området. Twitter och Facebook har sedan några år tillbaka används flitigt som medel för att få ut politiska budskap i detta digitala skyttegravskrig. Men vilka når man egentligen?

84 procent av alla 16–24-åringar i EU använde internet frekvent (dagligen eller nästan dagligen) under 2012, enligt Eurostat. Detta är en målgrupp som partierna anser viktig att nå. Förmodligen med rätta, eftersom de är dagens och morgondagens väljare. Men för att kommunicera i sociala medier gäller i stort sett samma principer som tillämpas i tidningar, teve och radio. Det krävs målgruppsanalys och reflektioner kring vilka budskapet ska nå. Risken är att man tappar bort detta i denna sköna nya tid där det gäller att vara så snabb som möjligt.

Det finns fortfarande en något naiv övertro till sociala medier. Alla väljare finns inte på forum, i twitterflödet eller på Facebook – och även om en stor andel av befolkningen gör det betyder det inte att de nås av alla meddelanden som förs ut. Därför behövs en balansgång mellan flera avsändarplatser så att man inte glömmer väljarna i strävan att vinna över motståndarpartierna om vem som är mest IT-aktuell.

Är detta digitala valkampanjande en fluga eller här för att stanna? Förmodligen det senare. Med tiden kommer dessutom verktygen att förfinas. Men trots ambitiösa försök att vara först och störst på det digitala fältet är det fortfarande oklart hur det ges uttryck för i valet 2014.

Katarina O´Nils

Annons