Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Palms betraktelse behöver kompletteras

Trots en välvillig ansats kan inte A-K Palms betraktelse om kärlek och religion förbli delvis oemotsagd och behöver kompletteras.

Annons

Anna-Karin har rätt i att Jesu hänvisning till det dubbla kärleksbudet (som många bibelläsare också kopplar till kärlekens lovsång i 1 Kor:13) är omstörtande i förhållande till fariseisk legalism.

Men kristendomens viktigaste gåva och det nya är budskapet om att Gud genom Jesu kors försonade världen med sig själv. Däri ligger även det mest specifika i denna religion: att Gud blivit människa i Jesus Kristus: en hädelse för både islam och judendom.

Denna försoningstanke kommer väl till pass när kristenhetens och mänsklighetens historia illustrerar deras tillkortakommande inför Nya Testamentets kärleksbud. Men trots en del nutida (marginell?) intolerans är det ju åtminstone inte längre tal om att döda de otrogna i kristna sammanhang.

I slutet av A-K:s text finns rader av samma dignitet som 1 Kor:13 om kärlekens frihet och gränslösa förpliktigande. Där framgår ju att den kärlek hon förespråkar är rena rama humanismen, lyckligtvis helt bortom den ena eller andra religionen. Det är naturligtvis något som stör KD som driver sin förvirrade propaganda om kristna värderingar.

Angelägenhetsgraden av ett allmängiltigt humanistiskt perspektiv inför livet illustreras av en DN-kolumnist den 9/2 2013 som angående islam skriver om Guds otroliga klåfingrighet som ju också kännetecknar en viss sorts kristendom. Guds otroliga klåfingrighet blir till ett svärd när sultanen av Brunei nyligen kungjorde införande av Sharialagar som bland annat innebär dödstraff vid äktenskapsbrott. Jesus avvisar detta straff i en liknande situation enligt evangelierna med hänvisning till att den som är utan skuld ska kasta första stenen.

DN-kolumnisten hävdar att Gud och helvetet är sannolikt påhitt för att hålla människor i schack. Jag hävdar att ingetdera ska behövas för att människor ska kunna vara mänskliga.

Louis Jacky

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel