Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Över fem miljarder för nytt dubbelspår – här dras den västra järnvägen

Ett nytt dubbelspår strax väster om Hudiksvall har flera fördelar mot att bygga dubbelspår genom staden. Det blir grovt räknat också 800 miljoner kronor billigare.

Restiden blir kortare med en västlig korridor. Färre bostadsområden drabbas av buller.

Det är ett par viktiga fördelar med den västra korridoren, i Trafikverkets utredning.

Läs även: Det finns fyra alternativ – här är fördelarna och nackdelarna

Järnvägen skulle i det fallet passera relativt nära bebyggelsen och föreslås i Trafikverkets utredning gå på en bro väster om Håstaängen. Korridoren följer kraftledningagatan förbi Håstahöjden och en ny station byggs på en bro i Furulund, över Bergsjövägen och vidare norrut strax väster om Sofiedal, för att sedan passera Tunaberget i en tunnel.

Ett av korridorens stora minusposter är att den skulle passera grundvattentäkten i Hallstaåsen på ett nytt ställe.

I teorin är det fyra alternativ mellan Enånger och Nordanstig som Trafikverket utreder:

1. Västlig korridor

2. Östlig korridor genom Iggesund och västlig korridor genom Hudiksvall

3. Västlig korridor förbi Iggesund och östlig korridor genom Hudiksvall

4. Östlig korridor

De två första alternativen som går strax väster om Hudiksvall beräknas kosta 5,1 miljarder kronor. Alternativen med dubbelspår genom Hudiksvall beräknas kosta 5,9 miljarder kronor.

Inpendlingen till Iggesund är smått unikt större än utpendlingen. I Trafikverkets utredning skulle det få stora negativa konsekvenser om stationen läggsa ner.

Men samtidigt ger de två kombinationsalternativen stora negativa konsekvenser. Landskapet vid Måsta, Vi och Visvall betecknas som särskilt känsligt och skulle påverkas starkt negativt om ett nytt spår drogs genom de områdena.

Det skulle kunna ge en indikation att kombinationsalternativen inte är aktuella.

Läs även: Station i Iggesund ett måste för orten

Sammanfattningsvis talar mer i utredningen för den västra korridoren än den östra. Lägger man till prislappen så vinner ett renodlat västligt alternativ.

Men fullt så enkelt är det inte.

– Vi har inte tagit ställning, säger projektledaren Kenth Nilsson, Trafikverket.

Det är en samrådshandling som nu presenteras och för Kenth Nilsson är det viktigt att lyssna på olika synpunkter. Det kan finnas saker som Trafikverket inte har tänkt på och därför måste de vara lyhörda och minska risken för omtag i processen.

Dessutom håller de på att göra en samhällsekonomisk kalkyl där olika nyttor vägs mot kostnader och den kommer också vara viktig när korridor ska väljas.

Vissa aspekter är mer angelägna än andra.

Det finns ett flertal projektmål för en utbyggd Ostkustbana och de målen väger tungt i valet.

– Vissa aspekter är mer angelägna än andra. Restiden står väldigt högt upp, säger Kenth Nilsson och förklarar att nya dubbelspåret ska gynna en daglig pendling.

Här blir det komplicerat och svårt att veta vad som i slutändan väger tyngst.

Läs även: Ännu ett nej till tunnel

Den västra korridoren ger kortast restider, 11 minuter snabbare resor mellan Gävle och Sundvall inklusive stopp i Hudiksvall. Östra korridoren ger nio minuter kortare resor.

Men då är tiden beräknad från station till station – inte dörr till dörr med gångavstånd eller eventuella byten mellan stadsbuss och tåg.

Fler Hudikbor nås med den centrala stationen, uppges det i utredningen.

Stationens läge är också en viktig del i resonemanget, enligt Kenth Nilsson.

– Om många får nära till stationen är det gynnsamt för restiderna.

Å andra sidan anser Trafikverkets utredare att stationslägena i stort sätt är jämförbara, även om en central station har det mest attraktiva läget.

Men stationens läge anses mindre betydelsefull för den regionala utvecklingen. En station i Furulund är attraktiv för boende i Hudiksvall, men det kräver bra anslutningar och att området kännas tryggt och inte upplevs isolerat.

Annars finns risk att stationsläget ger negativa konsekvenser för den regionala utvecklingen, enligt utredningen.

I kväll, onsdag, hålls ett första möte i Iggesund om Trafikverkets utredning.

Få koll på vad som händer i din närhet med vår app:

Här kan du ladda hem helahälsinglands iPhone-app.

Här kan du ladda hem helahälsinglands Android-App.

Har du redan appen? Då ska du uppdatera den i din telefon för att få alla nya funktioner!