Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ostkustbanan drog fullt hus i Iggesund

Det var stor uppslutning i Iggesund när Trafikverket och kommunen informerade och svarade på frågor kring nya dubbelspåret som tidigast kan börja byggas 2024.

Läs även: Över fem miljarder för nytt dubbelspår – här dras den västra järnvägen

Över 150 personer sökte sig till Folkets hus på onsdagskvällen och extra stolar fick plockas fram till de bakre raderna för att alla skulle få en sittplats.

I mingelpausen gavs tillfälle att formulera frågor och Iggesundsbon Nihad Esmat berättade då att han tycker det är bra för utvecklingen med ett dubbelspår, men att det finns många frågor.

– Jag vill veta om jag ska renovera eller inte, men de har inte bestämt sig om de ska dra järnvägen bredvid eller inte.

Hans familj berörs i och med att ena alternativet innebär att bostadshuset måste rivas, medan det andra innebär att järnvägen dras vid sidan om och det finns många andra i hans situation.

Lars Brink, Hudiksvall, var också en i publiken och han bor i Fiskarstan.

– Jag tycker att det är intressant att höra både frånTrafikverket och kommunen. Det är skönt att höra lite mer än den ensidiga debatten från insäntsidan i tidningen. Jag hoppas att politikerna står på sig.

Läs också: Turerna kring dubbelspår, korridorer och delat spår – nu ska Trafikverket välja

– För Hudiksvalls framtid tror jag att ett centralt stationsläge är oerhört värdefullt. Jämför hur det ser ut i Söderhamn, resonerade han.

En av de som informerade deltagarna varAmanda Stenberg, Trafikverket. Framför sig hade hon bilder på hur delar av Hudiksvall skulle kunna se ut om Ostkustbanan dras genom centrum.

– Det känns roligt att få komma hit och höra alla synpunkter, det är mycket folk här i kväll, konstaterade hon.

Läs också: Järnvägen viktig för stadens framtid – forskare föreläser på fullmäktige

Dragningen inleddes med att kommunalrådet Mikael Löthstam, S, hade en redogörelse för kommunens ståndpunkt i frågan.

– Hudiksvall är en liten kommun och vi behöver växa, sa han och förklarade att en viktig del i den strategin är att ha ett centralt stationsläge och hänvisade till forskning kring det.

Kenth Nilsson, Trafikverkets projektägare förklarade bakgrunden till mötet, att de nu håller på att samla in så mycket synpunkter de kan innan de bestämmer sig hur järnvägen ska dras. Han konstaterade att av två korridorer ska en väljas och att det just nu är det valet de står inför.

– Det är nu chansen att påverka finns. Det finns också möjligheten att skriva ner frågor till oss som vi kan titta på i efterhand om vi inte hinner med här i kväll, förklarade han och efterlyste synpunkter.

Han betonade att de tittar lika mycket på båda korridorerna och pekade på att dragningen genom Hudiksvalls kommun är en av de tre högst prioriterade sträckorna på Ostkustbanan just nu.

En av frågorna från publiken efter pausen gällde om det kommer att finnas en station i Iggesund i framtiden och hur den i så fall ska se ut. Svaren från panelen var lite svävande, men kommunalrådet Mikael Löthstam garanterade:

– Regionaltågen kommer att stanna i Iggesund framtiden också, men inte fjärrtågen, precis som idag.