Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Organisk tillväxt - en turistattraktion?

/

God morgon Ljusdal! Organisk tillväxt är egentligen en ganska konstig formulering. Men i turistorten Järvsö är frasen användbar, inte minst när man för oinvigda ska beskriva vad som händer och inte händer i turistorten Järvsö.

Annons

Vill man göra det enkelt kan man säga att nästan alla turistiska investeringar i Järvsö är av organisk karaktär, man växer inifrån och gör de investeringar man tror sig ha råd med.

Okej, en och annan riskinvestering har väl gjorts och görs fortfarande, men på det stora hela växer den turistiska produkten i Järvsö organiskt. Bra eller dåligt?

Svart eller vitt? Här finns det naturligtvis oerhört delade meningar. Men just i Järvsös fall verkar den här modellen passa. Människorna kring utvecklingen växer med sina investeringar och får en tämligen god känsla för verkligheten och man vill framförallt fortsätta driva sina företag och verksamheter.

Med riskfyllda investeringar följer också risken att förlora allt i en eventuell konkurs. Bra eller dåligt? Sett ur ett krasst turistiskt perspektiv kan det vara en fördel med riskfyllda och spektakulära satsningar.

Men sett ur ett långsiktigt och inte minst socialtrivselmässigt (finns det sammansatta ordet?) perspektiv är nog den organiska, lite långsamma och, kan tyckas, sävliga tillväxten en vinnare även för besökaren. Personliga relationer och förankring i bygden hos dem som driver och äger verksamheterna är inte oviktiga för besökarna. Vibbarna känns.

Sedan mitten på 80-talet har diskussionen om satsningarna i Järvsö ska ske modell Sälen, Åre, och liknande. eller om de ska ske efter principen rätta mun efter matsäcken. Utfallet är definitivt mer åt det sistnämnda, även om både djurpark och skidanläggning gjort en konkursvolta under resans gång. Men även där har initialinvesteringarna varit på sådana nivåer att ägarna haft möjlighet att komma tillbaka och fortsätta utveckla sina produkter med en förankring i bygden.

Järvsö tar små steg varje år och blir bättre och bättre på att vara besöks- och turistort. Kringaktiviteter skapas och folk lever av dessa. Det finns inga stora nationella eller internationella bolag bakom verksamheterna i Järvsö. Gästen kan, om så önskas, etablera kontakt direkt med ägarna. Bra eller dåligt?

Socialtrivselmässigt (det ordet känns verkligen konstruerat) är det en fördel. När man träffar gäster som vistats i Järvsö är det en av de saker de upplevt som positiva. Jag tycker han/hon gör det bra, ja, du vet han/hon som driver det och det. Viktiga faktorer som är svåra att sätta kronor och ören på.

Nu är det dags för utbyggnad av skidanläggningen igen och den känns i allra högsta grad organisk. Det finns egentligen ingen diskussion i Järvsö huruvida det är vettigt eller inte att bygga ny lift och nya nedfarter, det känns naturligt, organiskt.

Cykelparkens framväxt är även den ett resultat av ett ivrigt och äkta lokalt företagarintresse som passar in på givna yttre förutsättningar och som krävt rimliga investeringar för att skapa ytterligare en produkt som har mycket stora chanser att överleva och fortsätta växa i en organiskt hälsosam takt.

Badhus, organiskt eller tokrisk? Tja, beror lite på hur man är lagd. Men någonstans i bakhuvudet vet alla som på något sätt är inblandade i besöksnäringen att det förr eller senare måste komma till ett bad i Järvsö.

Svaret får nog bli: frågan om ett bad i Järvsö har behövt en organisk mental tillväxtperiod i storleksordningen 20-25 år. Men nu är det dags att ta klivet, frågan är organiskt mogen!

Mer läsning

Annons