ÖPPET BREV: Varför får vi inte vara med i upphandlingen, politiker?

Vi har tre frågor som vi vill ha raka och konkreta svar på från kommunstyrelsen, skriver lokalvårdarna på AEFAB till politiker i Ovanåker.

Vi är 24 stycken som idag arbetar som lokalvårdare hos AEFAB och som berörs av kommunstyrelsens beslut om att 50 procent av städningen av kommunens lokaler ska utföras av privata aktörer. Ett beslut som kommer att innebära att vår arbetsgivare tvingas varsla 10-13 stycken av oss.

Vi har tre frågor som vi vill ha raka och konkreta svar på från kommunstyrelsen.

Varför får inte AEFAB vara med på upphandlingen? Om vi hade misskött oss och gjort ett dåligt jobb skulle vi ha förstått kommunstyrelsens resonemang. Men så är det inte, vi har tvärtom inte fått några klagomål alls. Vi är ett erfaret gäng som har jobbat tillsammans länge vilket våra kunder uppskattar och de känner sig trygga med vår kontinuitet. Barn och lärare på de skolor som vi jobbar ser oss som en del i teamet. AEFAB har rätt att vara med på en upphandling och konkurrera med det vi kan erbjuda!

Vilka är de små lokala företagen som politikerna hänvisar till, de som ska få delta i upphandlingen? Risken vi ser är att det är större kapitalbolag med en hög personalomsättning och som inte bidar till några skattepengar till kommunen som kommer att upphandlas. Kommunen har ju tidigare försökt att lägga ut vissa skolor på entreprenad, men samtliga verksamheter har fått återgå till AEFAB på grund av missnöje. Tänker ni göra samma sak här? AEFAB är ju den lokala aktören som kommunen letar efter!

Blir det billigare med en privat aktör? I priset som kommunen betalar idag till AEFAB ingår all extrastäd, exempelvis storstäd och golvvård vilket ska utföras minst 1 gång per år. Har ni räknat med det i kostnaden? Och vem är det som ska rycka ut vid akutstäd på skolor och trapphus för att ta bort kiss, avföring, spyor och blod? Även det ingår idag i priset som AEFAB har. Vi vill se kostnadskalkylerna som ligger till grund för det här beslutet!

På AEFAB har vi anställda fått löpande yrkesutveckling, alla i personalen är utbildade och vi har en god arbetsmiljö. Nu måste arbetsgivaren varsla ungefär hälften av bra utbildad personal som utför sina jobb väl. Det här är våra liv som ni experimenterar med – vi är inte brickor som kan flyttas runt på en spelplan utan konsekvenser.

Vi uppmanar alla beslutsfattande politiker att komma på ett möte med oss lokalvårdare på AEFAB den 11 december kl 17. Vi vill ha konkreta svar på våra frågor!

De 24 lokalvårdarna på AEFAB och Kommunal Mitt Ovanåker