Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vresig bussförare? Det är regionens fel

Flera gånger i veckan får X-trafik in klagomål från resenärer över bussförare som uppför sig illa. Chaufförer gör närmanden mot kvinnor, är aggressiva mot funktionshindrade, skäller ut resenärer.

Annons

De allra flesta i X-trafiks personal sköter sig bra. Ofta är det tvärtom de som måste hantera störande och berusade passagerare.

En gång i tiden var svensk kollektivtrafikpersonal anställd av landsting och kommuner. Nu jobbar de alltid för något företag som fått entreprenaden. Den som får en entreprenad är den som erbjuder det beställda till lägst pris.

En del bussåkerier har av snålhet haft mycket dåliga arbetsscheman, där förarna knappt fått gå på toaletten och ibland tvingats bryta mot hastighetsgränsen för att klara tidtabellen. Med en sådan arbetssituation är det inte konstigt om en stressad chaufför tappar humöret för en småsak.

Bussförare är ett bristyrke. Arbetstryggheten är dålig eftersom entreprenaderna vandrar runt mellan företagen.

I entreprenader är A och O vad som står i beställningen. Där kan landstinget skriva lite vad som helst. Man kan begära kollektivavtal, meddelarskydd, miljötänkande, kompetens. Men då blir priset högre.

Ansvaret för allt i länets lokaltrafik ligger helt på region Gävleborg, som utformar entreprenaderna. Det kommer att fortsätta finnas resenärer som blir illa bemötta av busschaufförer, så länge beställaren inte ställer tillräckliga krav på serviceförmåga och arbetsmiljö.

Det går inte över en natt. Men skulle villkoren för bussförare bli bättre, skulle yrket också bli attraktivare och kompetensen högre. Och resenärerna bli gladare.

Mer läsning

Annons