Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snacka kan ni, Åhléns och Coop

Åhléns "klädmaktsordning" och Coops köttkampanj är tomma ord utan riktigt innehåll.

Annons

Hur länge kommer klädkedjan Åhléns bry sig om könsnormer?

Nu för tiden anstränger sig företag och butiker extra mycket för att hänga med i nyhetsflödet och rådande samhällstrender. I Sverige pågår just nu två kampanjer med tydligt politiska budskap från två stora kedjor. Det är kampanjer som är skräddarsydda för att locka till sig hippa, politiskt medvetna konsumenter som brinner för jämställdhet eller miljö. Konsumenter som förmodligen vill känna sig duktiga och goda när de handlar i sina butiker, ja, så pass duktiga att det nästan känns som att de banar väg för stora samhällsförändringar när de köper rätt produkter.

Klädkedjan Åhléns vill göra upp med klädmaktsordningen i en ny kampanj. "Bryt klädmaktsordningen" uppmanar företaget sina kunder. Kampanjen vill belysa hur män och kvinnor klär sig på olika sätt. "En man som klär sig mer kvinnligt klär av sig sin makt och en kvinna som klär sig mer manligt klär på sig den", säger klädjätten i en reklamfilm medan författaren Jens Lapidus poserar med en jättestor rosa rosett.

Kul. Bra. Fantastiskt, säger nog de flesta feminister om Åhléns kampanj.

Ja, det är fantastiskt att ett företag fått för sig att vara lite så där politiskt medvetna i två-tre månader! Problemet är bara att företaget inte agerar ett dugg konsekvent i sin uppmaning att bryta könsnormerna. Bara för ett år sedan gjorde Åhléns, samtidigt som konkurrenten H&M, en stor sak av att ha modeller med hijab (slöja).

Ett sätt att spegla vår samtid kanske en del tycker. Ja, det finns många kvinnor i dag som bär hijab av egen fri vilja. Det är klart att även de ska känna sig representerade i klädjättarnas kataloger. Men det finns även kvinnor i Sverige som växt upp med slöjtvång. De som flytt länder där slöjan används som ett patriarkalt redskap för att kontrollera kvinnans kropp. Att det är ett omdebatterat plagg erkände Åhléns själva när de svarade på kritiken mot sin slöjkampanj.

Där och då valde Åhléns att inte göra upp med slöjans roll i "klädmaktsordningen" som råder i stora delar av Mellanöstern. Det lär de inte heller göra i sin nya höstkampanj. Och om ett halvår kommer Åhléns ha glömt bort allt som har med den så kallade klädmaktsordningen att göra. För då är det ju dags för nästa fräscha kampanjidé.

Och sen har vi livsmedelskedjan Coop som fått för sig att bedriva lite opinion mot köttkonsumtion. Underbart, tycker nog landets vegetarianer och miljövänner. "Svensken äter för mycket kött i dag och det är inte hållbart på sikt", sade Coops hållbarhetschef till branschtidningen Resumé om den nya antiköttkampanjen.

Visst är det fint att Coop bryr sig om hållbarhet och grönsaksätande? Eller ja, det vore fint om det nu inte vore så att Coop faktiskt inte bryr sig om köttkonsumtionen alls. Gå runt i en Coop-butik så ska ni få se. Köttet är kvar, och på vissa håll i landet upptäcker man kanske även trevliga extrapriser på saftiga stekar.

Företag snackar gärna och behöver aldrig tänka på om de agerar konsekvent utifrån sina hippa kampanjer när de försöker locka till sig nya kunder. Och det är precis vad Åhléns och Coops kampanjer är: tomma ord utan riktigt innehåll.

Åhléns lär glömma bort klädmaktsordningen och Coop kommer fortsätta sälja kött. Det är så deras plötsliga politiska medvetenhet fungerar.

Mer läsning

Annons