Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riv Resecentrum!

/

Det är femton år sedan som Resecentrum i Söderhamn invigdes, och den gamla stationen stängdes. Men av ett centrum syns mycket litet i dag. Efter att Resecity i förra veckan valde att, som man säger, koncentrera sin verksamhet till Alen-huset är stationsbyggnaden ödsligare än någonsin. Signaturen Pendlare undrade häromveckan om tanken var att byggnaden skulle bli en enda stor värmestuga för uteliggare. Man kan ju undra.

Annons

Efter beslut i kommunfullmäktige om ökad säkerhet på Resecentrum i Söderhamn sattes nyligen ny belysning upp mellan stationsbyggnaden och parkeringen. Det är bra att det är säkrare på parkeringen, och att resenärerna känner sig säkra till och från stationen. Men vad är det egentligen som möter dem när de kommer in? Välkommen till Söderhamn - här håller vi stängt?

Turistbyrån, som för övrigt fortfarande skyltar längs E4an om verksamhet på Resecentrum, har lagt ner verksamheten liksom Resecity. När turistbyrån stängdes motiverades det dessutom förutom med sparade pengar, som en möjlighet till bättre öppettider (Söderhamnskuriren 24/2 -12). Resultatet har som de flesta besökare av bibliotek och turistbyrå upptäckt varit det motsatta. Söderhamns Turistbyrå har nu öppet i 4,5 timme per vardag, i stället för de tidigare 5,5 h.

De överdimensionerade lokalerna på resecentrum upplevs som sunkiga och lite läskiga. Inte överraskande då det ofta ligger skräp under bänkar och golv, och där de öde hörnen är många. Kvar finns otrygg plats som är en dålig entré till staden.

Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har i senaste numret av sin tidning "VTI Aktuellt" Jämlikhet som tema. Där står att läsa att det sedan drygt 10 år tillbaka finns ett transportpolitiskt mål om jämställdhet. "Nonsens", tänkte jag när jag läste det. "Ett genusperspektiv på resande, Varför då?". Men efter att ha tagit del av siffror från Svensk Kollektivtrafik förstår jag att det faktiskt ligger något i det där. Något som kanske också speglar satsningen från Söderhamns kommun med att belysa parkeringen ytterligare. Fokus från kommunledningen är bilarna på parkeringsplatsen. Till Resecentrum tar man sig, i deras ögon, med bil. Men kvinnor reser mer kollektivt än män, och har också andra resmönster. Kvinnor är också otryggare än män, i alla åldersgrupper och i alla studier som gjorts. Men kvinnorna har även sällskap av unga vuxna som i stor utsträckning reser under fredags- och lördagskvällar. Och för barn är kollektivtrafiken bland de mest otrygga platserna i deras dagliga tillvaro. Det är väldigt många människor som upplever otrygghet när de är ute och reser. Saken blir inte bättre av ekande tomma stationsbyggnader.

Ett sånt där transportpolitiskt mål om jämställdhet skulle därför kunna vara att riva Resecentrum och bygga nytt. När vare sig kommunens egna turistbyrå, eller kollektivtrafiksbolagen egna shop, vill eller kan vara kvar i nuvarande byggnad kan nog det berömda loppet vara kört att få nytt liv i rådande byggnad. Satsa i stället på en mindre, men säkrare, station som gör skäl för att, som kommunen gör på sin hemsida, kallas nav i kollektivtrafiken. I dag är det mer av en skamfläck.

Mer läsning

Annons