Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rektorns ansvar

/

När elever slår och mobbar andra elever på skolorna. När elever ger sig på lärare och hugger dem med kniv, som på Bergviksskolan i Söderhamn. Eller som i skrivande stund, en gymnasietjej blir nedslagen av en vilt främmande man på parkeringen till sin skola i Ljusdal, haglar plattityder och floskler från skolchefer och rektorer.

Annons

Och det är inte speciellt konstigt. För problemet är komplext och det är lätt att känna sig handfallen och maktlös. Den enkla lösningen är att flytta runt ansvaret mellan polis, socialtjänst och skola, så ingen till slut äger det övergripande.

Om så sker kan man bara dra en slutsats: Problemen ligger först och främst i ledarskapet på skolan.

Det finns alltid de som har enkla lösningar. Ropa på mer pengar till exempel.

Andra hävdar att det inte alls är skolans ansvar utan om föräldrarna bara höll reda på sina ungar så skulle sådant här inte hända.

Som uppväxt i 1970-talets skola, när resurser östes över skolan och det satt en kurator, skolpsykolog, skolsköterska eller fritidspedagog i varenda korridor, borde man befunnit sig i det pedagogiska paradiset. Ingen torde ha sådana minnen när det eldades i elevskåpen, frikyrkliga klasskompisar mobbades hårt och icke-diagnostiserade grabbar slog knytnävarna genom gipsväggar i ren frustration.

Självfallet har föräldrarna det största ansvaret för sina barn. Men när skolelever faller utanför ramarna så finns det naturligtvis inte en, utan flera anledningar. Och inte en, utan flera åtgärder som måste till.

Arbetsmiljön i skolan är rektorns, kommunens skolchefs och i förlängningen den politiska nämndens ansvar.

Fler artiklar har under den senaste tiden rapporterat om misshandel och bråk på Bergviksskolan. Nu senast när en lärare blev knivhuggen avbröts all undervisning och personalen kallades till krismöte.

Då kan man inte som barn- och utbildningsförvaltningens chef Tomas Hartikainen snacka om " förstärkning av värdegrundsarbetet". Eller som skolans rektor Åsa Äng Eriksson: Om vikten av samarbete mellan hemmet och skolan och ett kontinuerligt värdegrundsarbete.

Eller jo, det kan man så klart. Men vad betyder det rent konkret? Och vad ger det för signal att Hartikainen hävdar att Bergviksskolan varken är sämre eller bättre än någon annan skola i Söderhamn?

Så illa kan det inte vara i kommunen. Det är det vanliga överslätandet och rädslan för att föräldrarna ska välja att ta sina barn från skolan. Problemen förminskas utåt.

Regeringens förslag om nya karriärmöjligheter för lärare är välkommet. Duktiga pedagoger ska kunna söka tjänster som huvudlärare och lektorer och därmed få rejäla lönelyft som uppmuntran och morot.

Men också skolledarnas kompetens och kunskap borde höjas och premieras. Rektorer ska inte reduceras till skolbyråkrater med schemaläggning och jakt på budgetöverträdelser som huvuduppgifter.

Idag är knäckfrågan hur statusen på läraryrket ska höjas så att begåvade studenter söker sig tillbaka till yrket. Förmodligen kan de höja löner med både 10 000 kronor och 20 000 kronor, utan att det bli rusning till lärarhögskolorna.

I alla fall så länge den arbetsmiljö som erbjuds är nedslitna lokaler från 1960-talet, våldsamma elever och brist på tydligt och klart ledarskap på arbetsplatsen.

Mer läsning

Annons