Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ostkustbanans trasiga räls måste bytas ut snarast

/
  • Tågurspårning. Flera godståg har spårat ur de senaste åren och ställt till stor skada. Frågan är inte om något passagerartåg kommer att spåra ur och kosta många människoliv, utan när.

Varje dag åker tusentals människor tåg genom Hälsingland på skadad och utdömd räls – i tron att den är okej. Men rälsen blir allt farligare. Och den var undermålig från början.

Annons

Det är helt fundamentalt för Hälsingland att järnvägen går att lita på. Trafikbolagens krångel och förseningar är ingenting mot de problem som uppstår om rälsen inte håller.

På 70-talet lades stora mängder järnvägsräls av för dålig kvalitet på de viktigaste och mest trafikerade svenska banorna. Experter inom Trafikverket tycker att läget nu är så allvarligt att hastigheterna måste sänkas tills rälsen bytts ut.

Den dåliga rälsen har varit känd och utdömd sedan 90-talet. Den har bytts ut lite i taget. Men som vanligt har Norrland fått stå tillbaka. Ännu finns 120 mil finns kvar i landet, varav fem mil på den mycket hårt trafikerade ostkustbanan Gävle-Sundsvall. Ju längre tiden går löper pendlare i Gävleborg allt större risk för tågolyckor.

Det är anmärkningsvärt att en så viktig del av samhällets struktur har sådana brister, som varit kända så länge. Men tågbolagen har inte velat prata om det. Regeringen vill fortfarande inte prata om det. Trafikverket vill inte förlora förtroendet. Ansvarig minister Anna Johansson (S) hänvisade i Aktuellt på måndagskvällen hela tiden till Trafikverket, och duckade för frågan om de tilldelade pengarna verkligen räcker till sådana enorma sträckor räls.

Banfel blir allt vanligare. Tågolyckor orsakas av fel på räls, banvallar, växlar, ledningar och annan utrustning. Underhållet är svårt, svårt eftersatt. För fem år sedan orsakade banfel 15 procent av tågförseningarna – förra året 30 procent. Tusentals fel i månaden rapporteras in.

2008 spårade ett tåg med farligt gods ur i Dalarna. Rälsen var markerad med gul färg, för farliga sprickor hade upptäckts – men inte lagats. I maj i år spårade ett godståg ur i Krokom i Jämtland. Samma olycksdrabbade linje hade i juli i fjol tre (!) svåra tågurspårningar inom en vecka. I mars stoppade en urspårning alla tåg Stockholm-Eskilstuna.

Varje gång blir det stora bekymmer i form av förseningar och inställda tåg, till stora kostnader. Nästa gång kan det vara ett persontåg som spårar ur. Då handlar det om många människoliv.

Tåg är så nödvändiga i dagens samhälle att experternas råd om sänkta hastigheter inte kommer att följas. Det är inte farligt att åka tåg i Sverige, upprepar ministern.

Men efter den första stora olyckan med ett urspårat persontåg kommer det att låta annorlunda. Då blir nog sänkta hastigheter den krismetod regeringen väljer. Därmed blir järnvägen närmast oanvändbar under några år.

Den enda lösningen är bättre underhåll och bättre räls. Nu. Innan människor dör i tågurspårningar. Innan hälsingarna tvingas sluta tågpendla.

Mer läsning

Annons