Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oroande att endast en av tre elever slutför SFI

/

Språk är vägen till integration.

Annons

Engelska sägs vara den moderna världens lingua franca. Alltså ett världsspråk som nästan alla talar och som är till hjälp oavsett var man än är i världen. Därför går det att leva ett helt liv i Sverige utan att tala svenska. Engelska går minst lika bra.

Men om man inte bara vill leva i Sverige, utan också komma in i det svenska samhället så måste man prata svenska. Valet av språk avgör vilken närhet du får till mottagaren. Därför är kunskaper i det svenska språket en direkt avgörande faktor för integration.

Dagens Nyheter har påbörjat en intressant granskning av Svenska för invandrare, SFI, den utbildning nyanlända invandrare går för att lära sig svenska. Deras granskning visar att endast en tredjedel av invandrarna 2007 klarade av SFI-utbildningen. 73 procent klarade minst en av de fyra stegen – A, B, C och D. För att få godkänt krävs det att man klarat den sista delen, D.

Saknar man utbildning i hemlandet eller kommer från en låg utbildningsnivå då börjar man på A eller B. Akademiker och studievana kan börja med senare steg. Anledningen till att så få klarar av SFI-utbildningen är dess svaga organisation.

För det första kan eleverna ta steget rätt in i klassrummet utan utsatta kursstarter. Det innebär att elever som kommit en bit in i steg A får gå tillbaka och repetera redan genomförda övningar tillsammans med nya deltagare. Det säger sig självt att språkundervisningen då tar onödigt lång tid och att det väcker frustration hos både elev och lärare.

För det andra kan elever från en studieovan bakgrund blandas med akademiker i de senare stegen C och D. Det skapar en studiegrupp som inte befinner sig på samma nivå och har likvärdiga förutsättningar att ta in språkstudier.

För det tredje lider SFI av att allt för få lärare har en lärarutbildning anpassad för att undervisa SFI. Det är en stor skillnad på att undervisa svenska i grundskolan, gymnasieskolan och på SFI. Här måste staten gå in med riktade resurser åt kompetensutveckling. Varför inte förstelärartjänster även där?

Om SFI-undervisningen inte sköts rätt får nyanlända invandrare en utmaning med sig i den vidare integrationsprocessen. Utan tillräckliga kunskaper i det svenska språket blir jobbjakten svår om man saknar en attraktiv yrkesutbildning.

Språkets betydelse för en människa att knyta nya kontakter, lära känna majoritetssamhället och få egen försörjning kan inte nog understrykas. Jobb där man inte behöver kunna tala svenska är försvinnande få även om kundkontakt saknas. Man måste också kunna göra sig förstådd hos sina kollegor.

Mer läsning

Annons