Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ointresset för Norrland visar att regeringens tågpolitik har spårat ur

Regeringen har fått sin egen Marie Antoinette. Hon heter Anna Johansson (S) och är infrastrukturminister. När det saknas bröd kan man äta bakelser.

Annons

Interpellationsdebatt  med infrastrukturminister Anna Johansson (S).

I infrastrukturministerns fall så ska man köpa biljetter till tåg som inte finns. I förra veckans Interpellationsdebatt i riksdagen drog Johansson till med att de som protesterade mot indragna nattåg istället skulle köpa biljetter.

Läs mer: Eva Hellstrand - "minister gjorde borde sig"

Det är inte så lätt när tågen inte går de dagar man vill åka, när bokningen i bästa fall fungerar dåligt eller när man väl lyckas komma på så är standarden undermålig med trasiga toaletter, elskåpsdörr som öppnar sig rakt i huvudet, trasig kontaktledning och bussersättning med åksjukt barn. Allt detta har jag som nattågsresenär råkat ut för.

Buss istället för tåg, alltför vanligt.

Samtidigt tog staten som ägare ut 1,7 miljarder kronor i utdelning av SJ. Det är samma ägare som säger att man inte har något med att göra hur det helägda bolaget trafikerar landet. När SJ beslutat sig för att sluta köra nattåg till Jämtland reguljärt spelar ministern oskyldig.Beslutet drabbar inte bara Jämtland utan det är också kännbart för Ljusdal, Järvsö och Bollnäs längs vägen. Runt hörnet väntar ännu ett hårt tågslag mot sammanhållningen i Sverige.

Läs mer: Bergner - "Att dra in nattågen är norrlandsfientlig idioti"

Avtalen för nattåg till övre Norrland sträcker sig bara till och med 2018. Trafikverket skissar på alternativ som halverad trafik. Den namninsamling som ministern retat sig på drivs av Svenska Turistföreningen: ”Med bättre service, bättre bokningssystem och smartare tidtabell kan nattåg bli en hit. Precis som det blivit på andra sträckor. Nattågen är tidseffektiva och miljösmarta.”

Bäddning av sovkupé.

Tyvärr är regeringspartiernas fokus just nu fixerade på de dyra höghastighetstågen i södra Sverige. Storstadsregionernas framgångsrika lobbying riskerar inte bara att tränga ut infrastruktursatsningar utan också bli den gökunge som försämrar Norrlandstrafiken. Sverige dras då ännu mer isär.

Johanssons regeringskamrater i Miljöpartiet vill att SJ ska få ensamrätten på snabbtåg i 15 år och slippa vinstuttag för att kunna köpa de nya tågen som behövs.

Men någon vilja att få befintliga spår att fungera, att bygga bort dagens flaskhalsar och ha trafik som skapar tillväxt i hela landet kan inte skönjas. Folk norr om Stockholm kan väl äta bakelser?

Fotnot: "Låt dem äta bakelser!” är ett citat som tillskrivs den franska drottningen Marie Antoinette när hon hörde att folket saknade bröd. Mest troligt är dock att Jean-Jacques Rousseau hittat på uttrycket. Dessutom ska det tilläggas att undertecknad är med i STF och har skrivit på protestlistan, samt åkte nattåg två gånger under 2015 (kunde ha blivit tre om SJ levererat).

För dig som också vill skriva på STF:s namninsamling så finns den här.

Baktalad drottning. En målning

Mer läsning

Annons