Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu tycks verkligheten ha hunnit ikapp oss

/

Nu tycks verkligheten ha hunnit ikapp undantagslandet Sverige. Länge framstod Sverige som det gyllene undantaget när eurokrisen slog till i övriga Europa.

Annons

Men nu pekar alla kurvor nedåt, i synnerhet i vårt eget län Gävleborg.

Häromdagen kom Småföretagarbarometern som visar på dystra siffror för länet. Gävleborg ligger på landets tredje lägsta plats. Bara Kronoberg och Blekinge har ett tuffare konjunkturläge.

21 procent av småföretagarna uppger att de har minskat antalet anställda, medan bara 13 procent har ökat. Länet har den lägsta sysselsättningstillväxten i hela landet. Och den högsta arbetslösheten.

Men nu sprider sig denna nedgång över hela landet. Hittills har Sverige lyckats hålla emot de värsta effekterna av krisen i Europa. Arbetslösheten har inte stigit nämnvärt och tillväxten har legat jämförelsevis högt.

Under 2010 låg tillväxten på 6,6 procent, förra året på 3,9 procent och detta år inleddes också bra, men ligger nu på 1,3 procent. Ändå inte så dumt i jämförelse med övriga länder.

Men det är en klen tröst eftersom riktningen är konstant nedåt. Och snabbt nedåt.

Många industriföretag har allt tunnare orderböcker. Flera har varslat, sagt upp eller gjort överenskommelser om neddragning i arbetstid.

Konjunkturinstitutets barometer pekar stadigt nedåt för tillverkningsindustrin, byggsektorn och detaljhandeln.

Julhandeln väntas som vanligt slå rekord, även om det finns anledning att misstänka att den allmänna nedgången också smittar av sig på hushållens köplust. I en undersökning som Ipsos gjord för DN tänker tre av tio lägga mindre pengar på julklappar i år än förra året.

Visserligen har de flesta hushåll fått en ökad disponibel inkomst, men i tider av ekonomisk oro och osäkerhet, lägger många undan sina pengar som en sparbuffert i stället för att sätta sprätt på dem. I synnerhet drabbar denna återhållsamhet inköp av dyrare varor.

Finns det då inga ljuspunkter?

Bland småföretagarna i länet uppger 57 procent att det finns goda expansionsutsikter under det kommande året. Trots de nedåtgående kurvorna.

De tror dock att arbetskraftskostnader, brist på arbetskraft och en ovilja att växa som företag kan sätta käppar i tillväxthjulen.

Att kostnader och brist på arbetskraft kan vara problematiskt är väl inte så konstigt. Däremot kan man fundera över vad som ligger bakom oviljan att växa som företag.

Somliga företagare drar in på både marknadsföring och personal i en lågkonjunktur, medan andra som är på tårna ser möjligheter att ta marknadsandelar och stärka sitt varumärke, som en ljuspunkt i den mörka lågkonjunkturen.

I stället för att kura ihop och hoppas att lågkonjunkturen ska dra förbi försöker man att behålla initiativ och handlingskraft. Det förutsätter givetvis att företaget har en inneboende stabilitet och kraft och att viljan att växa och utvecklas finns.

Men utan den viljan överlever knappast något företag någon längre tid ens i en högkonjunktur.

Till sist, en annan ljuspunkt som kanske är lite typ "tröst för tigerhjärta" är att flera ekonomiska bedömare tror att denna lågkonjunktur och ekonomiska kris inte blir lika svår och långvarig som när finanskrisen slog till med full kraft år 2008.

Men om detta kan vi förstås inte veta något säkert.

Mer läsning

Annons