Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Notan för kilometerskatten landar på konsumenterna

Regeringen vill införa en straffskatt på avstånd och på landsbygd. Det är ett vansinnigt förslag som kommer urholka skogsindustrins konkurrenskraft och föra över ökade kostnader på konsumenterna.

Annons

I maj förra året tillsatte regeringen en utredning för att se över utformningen av en vägslitageskatt på svenska vägar, även kallad kilometerskatt på lastbilar för den som vill parera förvirrande politiska nyord.

Förra veckan kunde det så avslöjas att regeringen kommit långt i utredningsarbetet. Planer finns på att införa en kilometerskatt på 24 kronor per mil. Till detta tillkommer även en kontrollavgift på 2 kronor per mil. Åkare, både svenska och utländska, som kör lastbilar på över 50 ton får alltså betala 26 kronor per mil. Förslaget är alltså dubbelt så dyrt som den tidigare S-regeringen föreslog 2004 med 14 kronor per mil som utgångspunkt. Två år senare förlorade Socialdemokraterna valet.

Mindre lastbilar kommer betala en något lägre skatt. Beroende på antal ton och axlar på bilen. Skatten beräknas utifrån vikten på registreringsbeviset – inte den faktiska lastvikten. För att transportera timmer, gods eller varor på vägarna krävs lastbilar. Det innebär att åkerierna tvingas ta ut ett högre pris för sin tjänst, att exempelvis handeln tvingas höja sina priser för att behålla samma marginaler. Slutligen är det du som konsument som tvingas betala för kilometerskatten genom till exempel dyrare priser i butikerna eller en dyrare fraktkostnad hem till dörren.

En införd kilometerskatt slår inte bara mot konsumenterna. Det vore också ett dråpslag mot näringslivet och konkurrenskraften inom skogsindustrin. Sverige är ett land rikt på kvalitativ skogsråvara. Det är vår konkurrensfördel. Att Sverige är glest befolkat och avlångt med långa avstånd är vår konkurrensnackdel. Långa transporter är onekligen en kostnad som försvårar konkurrenskraft. Som en konsekvens kan 30 procent av Sveriges skogsråvara bli olönsam att avverka. Det innebär 35 miljarder kronor i förlorade exportintäkter. Uppenbarligen har man inte gjort hemläxan. I förslaget till kilometerskatt finns ingen differentiering med. Inget undantag kommer göras för särskilda branscher eller sektorer eller baserat på geografiska faktorer. Enskilda vägar är det enda som undantas i utredningens förslag, men man vet inte hur ett sådant undantag ska utformas. Osäkert läge även där alltså.

Att regeringen bereder ett sådant långtgående förslag som kilometerskatten beror enbart på finansiella skäl. Kilometerskatten beräknas kamma in 6-8 miljarder kronor om året och kontrollavgifterna mellan 500 och 1000 miljoner per år. Så här blir det (tyvärr) när socialdemokraterna viker sig inför Miljöpartiets stockholmsbaserade miljöpolitik.

Mer läsning

Annons