Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Norrlandståg kör på ruttna träsliprar

Järnvägsskandalerna duggar tätt. Nu har det framkommit ännu en fara som kan få Norrlandståg att spåra ur.

Annons

Det är inte nog med att flera mils räls längs ostkustbanan består av så dålig metall att de håller på att spricka. På måndagen avslöjade SVT att på banorna norr om Stockholm håller mängder av träsliprar på att ruttna. Samtliga tåg mellan Hälsingland och huvudstaden kör där.

Trafikverkets prioriteringar, eller snarare bortprioriteringar, framstår som allt mer märkliga. Både myndigheten och ett antal års regeringar bär ansvaret för dessa skandaler.

Sliprarna, som ligger mellan de två metallskenor tåghjulen kör på, har varit ruttna länge. För åratal sedan gjordes markeringar om att de måste bytas ut. Sedan dess har inget hänt – annat än att allt fler tåg kört över allt mer sönderruttnade sliprar.

På sina håll har bultar och klamrar som håller fast träsliprarna lossnat helt. Ibland har träet helt vittrat sönder. Inget håller längre fast rälsen. En urspårning kan hända när som helst.

Problemet har varit känt i åratal, men nedprioriterats. Trots regelverk som säger att ruttna slipers måste bytas ut i tid. Trots att rötan bara blir värre. Trots allt större risk för urspårning.

Att förhindra olyckor borde väl vara det allra högst prioriterade vad gäller järnvägen. Visst är det bra att jobba med sådant som minskar förseningar. Störningar i tågtrafiken ställer till stora påfrestningar på samhället.

Men allt sådant blir oväsentligt i jämförelse med den grundläggande säkerheten. Inga säkerhetsproblem för järnvägen är så stora som trasig räls.

Mer läsning

Annons