Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Men hoppsan SJ, byggs Ostkustbanan om?

/

Signalfel, urspårade tåg eller personolyckor. Pendlare är vana tågresenärer och står ut med att deras resrutter dirigeras om när något helt oförutsägbart inträffar.
Men planerade spåromläggningar, ombyggnader eller normalt underhållsarbete kan rimligtvis inte komma som en överraskning.

Annons

Varför kan inte SJ tillsammans med Trafikverket lägga upp en plan för hur resenärerna smidigast tar sig från A till B med andra färdmedel utan att följden blir timmar av väntan, irritation och förlorad arbetstid?

Statistiska centralbyråns siffror från 2010 visar att det är en betydande del av den arbetsföra befolkningen som pendlar såväl ut från som in till Hälsinglands alla kommuner. Förmodligen har antalet arbetspendlare ökat 2012 och ingenting tyder på att utvecklingen skulle gå åt andra hållet.

Kommunledningar och arbetsgivare välkomnar människors rörlighet. Uppmuntrar den rent av.

2010 var det omkring 20 procent som pendlade ut från kommuner som Bollnäs, Hudiksvall och Söderhamn. Nästan lika stor andel pendlade till kommunerna.

Hela 40 procent sökte sin inkomst utanför Nordanstig. Och 17 procent valde att åka till kommunen och arbeta.

Det blir omöjligt att välja att bo i Hälsingland för livskvalitetens skull om inte tågen går. Även när tågen går i tid tär pendlandet både när det gäller kraft och tid. Det visar till och med skilsmässostatistiken som är högre hos pendlare än andra.

Ur arbetsgivarens perspektiv blir det omöjligt att hitta kompetent arbetskraft till alla tjänster som ska besättas både inom privat och offentlig sektor, varför de har allt intresse av att kommunikationerna fungerar.

Hur svårt kan det vara? Varför kan inte SJ och Trafikverket prata med varann? Hur många miljarder ska regeringen skjuta till i infrastruktursatsningar för att få till en verbal kommunikation och en logistik värd namnet?

Den sedan länge planerade ombyggnaden av Ostkustbanan ställer till problem för alla resenärer, men framför allt för pendlarna som kanske åker varje dag eller veckopendlar. Tågturer ställs in utan ersättningsbussar och SJ hänvisar till det "stora" utbudet av lokaltrafik i form av X-trafikbussar.

SJ lever i villfarelsen att det endast handlar om en ökad väntetid på 30 minuter, när det i själva verket rör sig om flera timmar.

"Vi har tagit ett aktivt beslut att inte ersätta med buss under denna långa avstängning av banan. Vi är ett kommersiellt aktiebolag. När vårt huvudsakliga medium, banan, är ofarbar faller vår idé" skriver SJ till en Hudiksvallsbo som pendlar till Bryssel. Som förklaring på varför hans pendlingstid utökats med flera timmar, på bekostnad av hans arbetstid. Nja, kommersiella aktiebolag brukar nog sätta kunderna i första vagnen.

När så SJ också försvarar sig med "skyll inte på oss, vi är också ett offer för omständigheterna" så måste man fråga sig vem det är Trafikverket bygger om spåren för.

Mer läsning

Annons