Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Magnus Demervall: Sluta straffbeskatta landsborna!

/

Annons

För ett och ett halvt år sen tog vi vårt pick och pack och lämnade storstaden för en ort där kollektivtrafiken består av ett stationshus utan tågstopp och en busshållplats utan linjetrafik.

Vi behövde med andra ord en bil, gärna en rymlig variant, billig i pris och drift. Vi ville även att den skulle vara så miljövänlig som möjligt.

Laddinfrastrukturen för elbilar är tyvärr en tragisk historia utanför storstäderna. De stationer som finns är dessutom ofta såna som kräver fikapauser på ungefär fem timmar för att bilen ska ladda klart.

Närmaste pump för bilar som körs på biogas finns i sin tur i Gävle tio mil bort. Bilar som kan köras på andra biodrivmedel, som etanol, får inte någon supermiljöbonus, vilket innebär att den ekonomiska vinsten i bästa fall blir marginellt lägre än med en fossilbil.

Vi som bor på landsbygden har med andra ord rätt svårt att köra miljövänligt.

Jag är övertygad om att målet med regeringens politik är att förbättra miljön. Tyvärr är resultatet hittills i stället att jobben blir färre och landsbygden svårare att bo på. Detta eftersom de enda förslag man kunnat enas om är att höja bensinskatten, två gånger.

Dessutom ska nu en kilometerskatt för lastbilar införas.

Just det. En kilometerskatt. Skatt på avstånd, inte miljöpåverkan. Miljönyttan är med andra ord högst oklar. 

Det blir bara dyrare att köra lastbil och den främsta effekten är inte bättre miljö, utan att många åkerier på landsbygden tvingas lägga ner eller säga upp personal. Nu har information läckt ut om att utredaren redan innan den är införd, ska fördubbla skatten. Dubbelt så dåligt, alltså.

Det finns förstås en hel del bra saker som regeringen skulle kunna göra för att förbättra miljön.

Till exempel: Fortsätta förra regeringens bygge av laddstolpar för elbilar, ställa krav på att drivmedelsproducenterna reducerar sin klimatpåverkan varje år (så kallad reduktionsplikt), ge bättre förmånsvärden för miljövänliga bilar och göra det dyrare att köpa bilar med höga utsläpp och billigare att köpa dem med lägre utsläpp (ett så kallat bonus-malus-system).

För lastbilar finns redan biodrivmedel, och fler är på väg, som skulle kunna fungera, om bara den ovan nämnda reduktionsplikten infördes.

Sverige har mycket att vinna på att ställa om till mer miljövänliga transporter – för jobben, landsbygden och miljön. Och jag tror faktiskt att det är vad regeringen egentligen vill, det är ju åtminstone det man säger. I så fall är det dags att genomföra de förslag som skulle ge effekt, i stället för att straffbeskatta dem som är i störst behov av transporter, och som saknar alternativ.

Hur vi själva gjorde? Vi valde en plug-in hybrid. En bil som går några mil på el och sen på bensin. Elen räcker till vardags, inte längre, och det är verkligen tråkigt.

För vi vill dra vårt strå till stacken – vi önskar bara att politikerna skulle göra detsamma.

Mer läsning

Annons