Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kriminalisering av folk i onödan

Annons

Det är jag, Göran Gabrielsson från Söderhamns skärgård, som är skapare av artikeln i SvD:s Brännpunkt angående 0,2-promilleregeln på sjön.

I en ledare skriver Lilian Sjölund mycket hånfullt om vår artikel. I Skärgården kan man aldrig gå eller cykla på vattnet, knappt finns taxi eller kollektivt. För att kunna röra sig i den sociala strukturen i skärgården, - mellan olika öar - krävs båt.

Genom alla år tidigare har det fungerat hur smidigt som helst med att umgås på detta sätt även om man enstaka gånger blivit bjuden på en öl eller två.

All forskning visar att några påvisbara ökade olycksrisker med skeppare i de lägre promillenivåerna (läs 0- 0,8 promille) inte existerar. 0,2-kravet gör nu att folk kriminaliseras utan att vara till fara för andra.

Professor Jareborg slår fast i en offentlig utredning att kriminalisering ska ske med stor försiktighet. Det tycker jag är en mycket bra utgångspunkt. Advokat Bengt Gärde ordförande Svenska Båtunionen, i vilken min båtklubb ingår - Stenö Båtklubb vid Sandarne utanför Söderhamn stöder artikeln i SvD. Artikeln är helt i linje med SBU:s beslut, att lagen måste göras om eftersom den inte fungerar för många av deras 170 000 medlemmar runt om i Sverige. Jag kontaktade även olika artistkollegor som jag visste hade båt- och sjöanknytning, för att få ännu större uppmärksamhet.

Det Lilian kallar tankevurpa, med anspelning på att min artikel var gjord i fyllan, spiller också över på professorn i sjörätt Hugo Tibergs formuleringar. Efter att ha läst ledaren tillskrev jag Lilian: Att du aldrig har varit någon sjömänniska och haft både vatten och land runt dig som levnadsyta är helt klart. Men Lilian har sjövana. Hon svarade mig med att hon har tillbringat de flesta somrar i Österbottens skärgård i Finland. Och hon påpekade att hon aldrig någonsin hört att vare sig bofasta eller sommarstugeägare skulle ha problem med att avstå alkohol när de befinner sig på sjön.

Men det är väl Inte undra på att Lillian inte upplevt några problem. Finland har ju samma lag som Sverige hade tidigare, det vill säga 1,0 promille som gräns för grovt sjöfylleri, och med en ansvarsdel för sjöfylleri upp till 1,0 promille.

Göran Gabrielsson

Ledarredaktionen svarar:

Lagen gäller alla båtar som är större än tio meter och har en motor som överstiger gränsen 15 knop. En stilla fundering: Är det helt omöjligt att ta den mindre båten till grannen eller sjökrogen om du vet med dig att du ska dricka ett par glas vin?

Annars vidhåller jag att en lag som försöker stävja fylleri till sjöss inte kan vara ett av de större problem vi har i detta land.

Lilian Sjölund

Mer läsning

Annons