Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Helgkrönika: Visst bör förare kunna se?

/
  • Är det fritt fram att köra? Sverige är ett av få länder som inte begär vare sig syn- eller hälsokontroller av bilförare.

Sverige har väldigt slappa regler för körkort. Ja, absolut inte när man tar det. Men därefter och till döden ställs i princip inga krav på förarens förmåga.

Annons

Internationellt är det mycket vanligt att det krävs synundersökning när man förnyar körkortet, ibland hälsoundersökning. Till exempel i Kalifornien ska man göra ett enklare teoriprov med jämna mellanrum. Vissa stater ställer extra krav när den som begått trafikförseelser vill förnya körkort.

I Sverige används den ensidiga metoden av att göra körkortsprovet allt svårare. Det påverkar ingen som redan är ute och kör.

Trafikregler förnyas med blixtens hastighet. Till exempel införs nya trafikskyltar. Varje år. Andra tas bort. Varje år. Ytterligare andra skyltar får ändrad betydelse. Varje år.

På vägar och gator används inte de nya reglerna. Det är en så liten bråkdel som känner till dem. I stället hittar bilisterna på egna regler. I olika städer har förarna olika metod för till exempel filbyten.

Visst är varje förare formellt skyldig att sätta sig in i gällande trafikregler. Men det är bara att kasta en blick på trafiken för att märka att det är mycket få som kan dem ordentligt, än mindre följer dem.

Med åren kan man bli en bättre förare, genom vana och erfarenhet. Kör man för sällan blir man i stället en sämre förare. Och det hjälper inte att följa de gamla reglerna ordentligt, om de inte gäller längre.

Nästan alla länder i Europa begär hälsoundersökning för förare som fyllt till exempel 75. Det handlar framför allt om risken för demens. Med åren försämras väldigt ofta koncentrationsförmåga, uppmärksamhet och reaktionstid. Själv märker man sällan förändringen, för den går långsamt.

I teorin ska läkare rapportera in patienter som de bedömer som trafikfarliga, men det är mycket ovanligt. Läkare tycker att det krockar med deras roll. (Av samma skäl rapporterar läkare sällan in patienter som olämpliga att behålla vapenlicens.) De vill inte vara poliser.

Varje år får 25 000 svenskar demensdiagnos. Bara en tiondel så många körkort återkallas av hälsoskäl, och då ingår ju även patienter med andra åkommor. Transportstyrelsen tycker nu att detta är ett så stort problem att de vill att även Sverige borde införa någon typ av obligatoriska hälsokontroller.

Det mest absurda med det ensidiga fokuset på dem som ännu inte har körkort är synkontrollen. Den görs innan man börjar övningsköra. Då är man oftast tonåring. Undersökningen gäller sedan för resten av livet.

Människor med glasögon brukar byta ut dem med några års mellanrum, ofta mot starkare. Med några undantag får vi alla allt sämre syn med åren. Men i teorin kan en blind behålla körkortet i Sverige.

Det är rimligt att ställa några enkla krav när körkort förnyas. Hälsoundersökningar vid hög ålder vore en god idé. Men det bör vara en del i ett knippe krav, så att inte bara en åldersgrupp utpekas.

Vid förnyandet borde det införas ett litet skriftligt prov, i alla fall för dem som tagits för upprepade trafikförseelser. Och naturligtvis synundersökning. Att bilförare inte bara kunde se i tonåren, utan ser trafiken och skyltarna även idag – det är väl inte för mycket begärt?

Mer läsning

Annons