Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hårfin gräns mellan notis och svarta rubriker

/

Så gott som varje dag ser man notiserna i tidningen. Om personer som kört rattfulla och fastnat i en poliskoll.

Annons

Ibland blir det stora svarta rubriker. Ingen hann stoppa rattfylleristen i tid. Och den förödande olyckan var ett faktum.

Idag är det Trafiknykterhetens Dag med aktiviteter på flera ställen i länet. Den dagen borde inte behövas. Men tyvärr behövs den.

Sedan dagen infördes för tio år sedan har mer än 1000 personer dödats i trafiken på grund av alkohol. Och mångdubbelt fler har skadats. Flera har fått skador för livet.

Tre av tio omkomna personbilförare är alkoholpåverkade. Var tredje förare som vårdas på sjukhus efter trafikolyckor har alkohol eller andra droger i kroppen.

Kan en dag som Trafiknykterhetens Dag göra något åt detta? Knappast. I varje fall inget som förändrar situationen snabbt och påtagligt. Ändå är det viktigt att frivilligorganisationer, myndigheter och enskilda aldrig förtröttas när det gäller att informera och öka medvetenheten.

I nyktert tillstånd ställer alla upp på nollvision i trafiken. Trafik och alkohol och andra droger hör helt enkelt inte ihop.

Ändå finns omkring 500 rattfyllerister omkring där ute i trafiken. Varje timme!

Några är notoriska fyllekörare, andra ska bara ta sig hem från festen eller after work, och ytterligare andra drack för mycket kvällen före.

Oavsett vilket, finns det inget försvar för att köra rattfull.

Risken att möte någon rattfyllerist som använder bilen som mordvapen är överhängande.

Det är något grundläggande fel när den som dricker och gör bilen till ett mordredskap kommer betydligt lindrigare undan än den som använder kniv eller skjutvapen för att skada och döda.

Även om det är polisens uppgift att ta fast rattfyllerister, har vi alla ett gemensamt ansvar i trafiken. Vi behöver skapa ett ökat civilkurage hos människor i allmänhet som gör att man vågar säga ifrån och gripa in när någon har alkoholproblem. Och stoppa den som tänker sätta sig bakom ratten alkoholpåverkad.

Polisen måste i ännu högre grad vara synlig och jobba på fredags- och lördagsnätter när de flesta fyllekörningar görs.

Alkolås måste bli standard i alla bilar. Vilket bilmärke vågar bli först med att ha alkolås som standard i bilarna?

Glädjande nog tycks kundintresset öka men det behöver bli långt starkare. Fler landsting, kommuner och andra som anlitar yrkestrafik borde ställa som krav att de fordon som används ska vara utrustade med alkolås.

Det är fullständigt oacceptabelt att busschaufförer och andra yrkestrafikanter ska avslöjas som rattfyllerister i poliskontroller. Det är nolltolerans som gäller och för att säkerställa det krävs alkolås.

Ökad övervakning, fler poliskontroller, bättre vård och utbildning måste få kosta pengar. Men varje krona som investeras för att bekämpa rattfylleri är en direkt lönsam investering i pengar räknat.

Och ovärderlig i termer av minskat mänskligt lidande.

Ökad övervakning och olika former av restriktioner är ingen önskvärd och bra väg, men den kan vara nödvändig när det gäller att rädda människoliv.

För när det gäller alkohol och trafik, är gränsen mellan en liten notis och stora svarta rubriker ytterst hårfin och skör. Som gränsen mellan liv och död.

Mer läsning

Annons