Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Har charkföretagen inte lärt sig någonting?

Annons

I två dagar i rad har Sveriges Radios Ekot-redaktion rapporterat om fusk hos företag som tillverkar och säljer kött och charkprodukter i vanliga matbutiker. I går handlade rapporteringen om att minst sju företag anger ett senare förpackningsdatum än vad som i själva verket är fallet. Det handlar bland annat om olika sorters korv, blodpudding och smörgåspålägg som har efterhandsdaterat upp till tio dagar efter det att de tillverkats. Även om man skulle bortse från det ohederliga i detta förfarande så är det dessutom i strid med Livsmedelsverkets riktlinjer.
I dag följer Ekot upp med rapportering om charkföretaget Konsum Värmland som angav felaktiga hållbarhetstider för köttfärs och korvar som säljs runt om i landet i stora matvarubutiker.
Företagets egna kontroller visade att produkterna inte höll måttet, men trots detta så ändrades inte märkningen.
Hur tänker och resonerar egentligen de här företagen? Efter köttfärsskandalen, där Ica-butiker märkte om köttfärsen, borde de väl ha lärt sig något? Men tydligen har inte polletten fallit ner för alla. Det finns uppenbarligen företag i denna bransch som försöker tjäna pengar genom att bluffa oss konsumenter.
Tråkigt nog drabbar deras agerande även de företag som sköter sig.

Mer läsning

Annons