Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här är frågorna GP inte vill svara på

/


Lyssna på samtalet om GP och RT i Podd 72. Podden handlar om att vara redo, om kriser, katastrofer, prepping, säkerhetspolitik och informationskrig. Finns att ladda ned på iTunes och Acast.

Annons

En stående punkt i Podd72 är medierna i kriser, katastrofer och säkerhetspolitiken. Särskilt i kontexten av det informationskrig som Ryssland bedriver mot väst.

I veckans Podd tas en publicering av Göteborgs-Posten upp. Det handlar om en turkisk inrikeshändelse där tidningen väljer att i löptexten förlita sig på RT som enda källa (uppdaterades senare med fler källor i löptexten ) förutom inbäddat filmklipp och tweet från turkiska medier.

Dessutom berättar inte GP för sina läsare vad RT är för typ av källa eller att Ryssland infört sanktioner mot Turkiet efter att Turkiet skjutit ned ett ryskt flygplan som kränkt Turkiets gräns.

RT är en statlig rysk propagandakanal som inte styrs av journalistiska principer utan är en del av den ryska statens sätt att öka sitt inflytande i världen. Det gör RT bland annat genom att sprida konspirationsteorier som tilltalar vitt skilda politiska grupperingar. Timbros Medieinstitut har också uppmärksammat hur TT använt sig av ryska statliga kanaler som källor.

Det pågår alltså ett avancerat informationskrig mot EU och Väst, som tar sig lite olika uttryck men där de ryska mediekanalerna är en integrerad del, något som jag skrivit om i ett gästinlägg på SvD:s Säkerhetsrådsblogg. Även DN:s chefredaktör Peter Wolodarski har skrivit om ämnet med rubriken "Det pågår ett avancerat krig mot Sverige". Den som vill fördjupa sig ytterligare kan gärna se på Utrikespolitiska institutets konferens om Östliga Partnerskapet eller Folk och Försvars seminarium.

När GP fick det påtalat på twitter valde digitale chefen Markus Hankins att slå ifrån sig och argumentera för att GP varken gjort fel eller att det var en anmärkningsvärd publicering. Hankins twittrade: "Ryss-faran-hetsarna på Twitter är nästan lika underhållande som egna Putins lakejer. Två sidor av ett mynt som jag som halv-est vet mkt om."

Och han svarar en kritiker på twitter. ”kamma dig. Oavsett om RT är en regimvänlig verksamhet kan de ha info. Senast i TV4 igår tex.”

Däremot har varken Markus Hankins eller chefredaktören Cecilia Krönlein valt att svara på de mejlfrågor som jag skickade efter twitterdiskussionen:

* Varför anser GP att RT är en tillförlitlig källa som inte behöver kontextualiseras, introduceras och förklaras för läsarna, alltså en källa som jämställs med TT, SVT, AFP och BBC?

* Turkiet och Ryssland befinner sig i en het period med ryska sanktioner mot Turkiet efter att Turkiet skjutit ned ett ryskt stridsflygplan som kränkt turkiskt territorium, dessutom har tonfallet varit högt mellan länderna. Anser GP att det är i det perspektivet logiskt att använda en statlig rysk kanal okommenterat i den kontexten för en turkisk inrikeshändelse?

* Hur skulle du vilja beskriva GP:s kunskapsnivå om det informationskrig som Ryssland bedriver mot Sverige och övriga västvärlden?

*Vilket ansvar anser GP att man gentemot sina läsare i detta informationskrig?

Därför fick lyssnarna i Podd72 inte veta hur GP egentligen tänkte här, inte än i alla fall...

Lyssna på samtalet om GP och RT i Podd 72. Podden handlar om att vara redo, om kriser, katastrofer, prepping, säkerhetspolitik och informationskrig. Finns att ladda ned på iTunes och Acast.

Mer läsning

Annons