Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbla budskap från vuxenvärlden

/

Vi har alla varit där. Klassen ska spela brännboll och 20 elever måste snabbt delas in i två grupper. Läraren löser det genom att delegera ansvaret till två killar med bollsinne som får välja lag.

Annons

Det går i ett rasande tempo och det är alltid samma personer som är sist kvar – de som står där med flackande blick och som inte är önskvärda vare sig i inne- eller utelaget.

De barn som i dagarna börjar skolan slipper, så vitt jag har förstått, den här Flugornas herre-metoden. Numera tar lärarna i regel sitt vuxenansvar genom att själva dela in klassen i grupper när det är grupparbeten och lagidrott på schemat. Givetvis lysande, men det löser inte problemen med mobbning, utan tar bara bort symptomen på oskicket som, via chatter och sociala medier, inte sällan tränger ända in i elevernas sovrum. Där barn och ungdomar förut hade en fredad zon är de i dag ibland ännu mer utsatta än i skolan.

I en debattartikel i gårdagens Svenska Dagbladet skriver tre moderata politiker om "hatgrupper" på internet. Där hängs enskilda elever ut av skolkamrater och andra kan gå in och skriva nedvärderande kommentarer och "gilla" de kränkande inläggen. Där förekommer ord och påhopp som många troligtvis aldrig skulle ta i sin mun, men som sprids som löpeldar på nätet. Det är grova kränkningar och åtminstone en del är definitivt olagligt.

I artikeln skriver de tre politikerna att polisen, sedan lagändringen i våras, kan få ut uppgifter om vem som har en viss IP-adress även när det aktuella brottet enbart kan leda till böter, vilket de menar ger polisen större möjlighet att agera mot nätmobbning. Det kan mycket väl vara sant, men när ett mobbningfall väl hamnar på polisens bord har det gått på tok för långt.

Kränkningar elever emellan måste strypas i sin linda och det är viktigt att skolpersonalen markerar vad som inte är acceptabelt redan när eleverna går i förskoleklassen. De som behöver verktyg för att hantera mobbning är således snarare lärare och skolledare än polisen och det är inte IP-adresser pedagogerna är i behov av.

De behöver snarare en samlad strategi för att motverka mobbning nu och i framtiden och de behöver metoder för att få med sig föräldrarna. En mamma eller pappa som himlar med ögonen när den ingifta släktingen öppnar munnen eller demonstrativt undviker grannen för att han eller hon är lite udda, visar att förlöjligande och utfrysning är okej. En förälder som ser ner på folk – oavsett orsak – säger att det är helt enligt regelboken att hävda att man själv står över andra. Lägg till att det finns mycket hat på internet – i regel skrivet av vuxna människor – så inser man vilka dubbla budskap många barn och ungdomar möts av.

Det skolorna behöver är redskap för att hantera de här dubbla budskapen. För det är en stor utmaning att inte bara förklara för 13-åringar var gränserna går, utan även få dem att på djupet inse situationens allvar, när de dagligen möter en internetuppkopplad vuxenvärld som gör precis tvärt om.

Mer läsning

Annons