Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbelspåret i Hudiksvall - raka spåret genom stan, tack

/
  • Behåll järnvägen i centrum för framtida stadsutveckling.

Hur järnvägen drogs genom Sverige avgjorde många städers öden, hamnade de på sidan om förtvinade de och gick en stillsam utveckling till mötes. Orter som fick järnvägen kom att växa och blomstra.


Läs mer: Dubbelspår genom Hudiksvall kan innebära rivning av kulturhuset

Annons

Än idag är det hårda strider om järnvägsdragningar i Sverige, som ödesfrågan hur snabbtåg mellan Malmö och Stockholm ska dras – blir det via Växjö eller Jönköping?

Fullt så dramatiskt är inte vägvalen för Hudiksvall där ostkustbanans nya dubbelspår förhoppningsvis en dag ska dras fram, men vilken väg dubbelspåret får kommer att påverka stadsutvecklingen i generationer.

Antingen ska järnvägen hamna utanför staden och grovt följa E4:an eller så ska dubbelspåret pressas in genom staden i den så kallade östliga korridoren. Båda förslagen har sina avigsidor och nackdelar, men när man tittar på hur stadsutvecklingen blivit i städer som har fått ha kvar den gamla järnvägsplaceringen mitt i staden så är svaret givet.

Gävles tillväxt med nya kvarter runt Alderholmen skulle inte ha kommit till om järnvägen flyttat ut till E4:an. Istället har en ny stadsdel, ut mot havet, vuxit upp och blivit ett attraktivt boende för arbetspendlare.

I Uppsala är transformeringen möjligen ännu starkare. En järnvägsomdragning mot E4:an hade kraftigt försämrat resenärernas möjligheter, och det helt nya stadsområdet som nu växer fram längs järnvägen skulle inte ha varit lika kommersiellt intressant. Nu flyttar i stället landsting, hotell och butiker närmare stationsområdet.

Läs mer: Kommunens reaktion på tunnelförslaget

Med blicken på hur andra städer har utvecklats med järnvägen kvar i centrum och om Hudiksvall vill koppla staden närmare havet och samtidigt skapa attraktiva och pendlingsvänliga kontors- och bostadsmiljöer i stadskärnan så är svaret givet för dubbelspårets dragning. För oss som ser att järnvägen har en viktig roll att spela även i framtidens klimatsmarta transportsätt är valet självklart.

Raka spåret, tack. Visst, bökigt och eländigt under byggtiden och kanske måste en del hus offras men resultatet påverkar staden resten av det här århundradet. Men den uppoffringen är värd det jämfört med alternativet.

Läs mer: Station i Iggesund är ett måste för orten.

Mer läsning

Annons