Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbdäck räddar liv

/

Vintern är här. Vinterns första rejäla snöoväder har slagit till. Och redan tidigare har vi haft några dagar med blixthalka. Då känns det skönt att köra på dubbdäck.

Annons

För de flesta av oss som bor i den här regionen är dubbdäck en självklarhet som ökar säkerheten i trafiken.

Om man kör med dubbdäck i stället för odubbade vinterdäck, minskar olycksrisken med omkring 40 procent visar en rapport från statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI. Har bilen dessutom antisladdsystem minskar olycksrisken givetvis ytterligare.

Den olycksökning som erhålls på det statliga vägnätet beroende på minskning av dubbdäcksandelen från 70 till 50 procent eller 20 procent, kan inte kompenseras med bättre vinterväghållning", skriver forskarna på VTI.

Mer salt och sand kan alltså inte kompensera mindre användande av dubbdäck.

Under senare år har uppgifter om att dubbdäcken river upp farliga partiklar fått politiker och kommunala tjänstemän att stänga av gator i framför allt Stockholm, Göteborg och Uppsala. Men fler kastar längtansfulla blickar på dessa försök. I all välmening. För vem vill inte ha en bättre miljö? Och en avstängning av vissa gator i känsliga områden kanske heller inte är någon katastrof.

Men vad händer när antalet gator och områden utvidgas, och när allt fler bilister avstår från att använda dubbdäck för att kunna köra i dessa dubbfria områden, trots att de skulle behöva dubbdäck när de kör på andra platser under andra förhållanden?

Uppgifterna om i vilken utsträckning dubbdäcken river upp partiklar och hur de påverkar människorna är omdiskuterade. Och den risken måste vägas mot risken av ett ökat antal skadade och dödade i trafiken.

Ett utökat dubbdäcksförbud i storstäderna skulle också kunna få konskevenser för oss som lever i den här regionen. Inte bara för privatbilister som antingen tvingas avstå från dubbdäck eller avstå från att köra på vissa platser.

Men framför allt kan det drabba taxibilar som inte fått en generell dispens från förbudet? Köra med dubbdäck för trafiksäkerhetens skull i vår region eller köra dubbfritt för att kunna ta alla körningar?

I höstas öppnade miljöminister Lena Ek (C) för att kunna införa en dubbdäcksavgift i vissa kommuner för att komma till rätta med luftföroreningarna. En typiskt svensk kameral lösning som fick flera av de egna, och till och med delar av miljörörelsen att gå i taket.

Centerpartiet i Söderhamn reagerade omedelbart och skrev ett öppet brev till Lena Ek och uppmanade henne att slänga förslaget i papperskorgen. Och naturskyddsföreningen i Sundsvall Ånge tycker att förslaget påminner om att peta i en sandlåda. Det vore bättre om politikerna tog beslut om begränsningar av koldioxidutsläpp och andra faktorer som påverkar den globala uppvärmningen, menar man.

De som väljer att öka trafiksäkerheten genom att köra på dubbdäck ska varken drabbas av förbud eller avgifter.

Sverige ligger långt framme när det gäller arbetet med trafiksäkerhet. Det handlar om en kombination av teknik, kontroll och förarutbildning. Det handlar om dubbdäck, bilbälten, krockkuddar, automatiska sladdsystem, fyrhjulsdrift, motorvägar, bilbesiktning, alkoholkontroller och mycket annat.

Allt detta – och mycket mer – behövs om vi ska komma närmare riksdagens Nollvision som innebär att inte några dödsolyckor ska inträffa i trafiken i vårt land.

Då har vi inte råd att plocka bort dubbdäcken ur den arsenalen.

Mer läsning

Annons