Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Barn måste läras att hantera både med- och motgångar

/
  • Den omtyckte barnboksfiguren Alfons Åberg har orsakat debatt i Malmö.

Ett föräldrapar i Malmö har anmält en förskola för att ha visat en film som var för våldsam och opassande för små barn.

Annons

Barnet hade haft svårt att sova och drömt mardrömmar i en vecka efter att ha sett filmen. Efter det har Malmö stad bestämt att förskolan inte får visa film för barnen.

Det vore nu lätt att tro att det handlar om omdömeslösa pedagoger som har spårat ur och visat någon skjutglad actionrulle från Hollywood för barnen. Så är dock inte fallet.

Filmen det handlar om är en av de tecknade filmerna om Gunilla Bergströms omtyckte barnboksfigur Alfons Åberg, närmare bestämt "Alfons och odjuret". Filmen har visats för barn sedan 1980 då den hade premiär.

Pelle Svensson, en av filmarna, säger till Sydsvenskan: "Filmen har visats på bio i 25 år. Det kan nog vara en miljon barn som har sett den. Det här är första gången jag hör att någon förälder har blivit upprörd."

Böckerna om Alfons innehåller som de flesta vet inga actionladdade berättelser, även om Bergström inte har väjt för att ta upp frågor som kan vara otäcka för små barn: Monster i garderoben, slagsmål eller som i den aktuella filmen som handlar om att Alfons tror att det finns ett odjur under sängen.

Föräldrarna skriver i sin anmälan: "Förskolan visar alldeles för mycket film i verksamheten utan pedagogisk anledning." Utan insikt i verksamheten är det förstås omöjligt att uttala sig om den saken, men möjligen är det så att förskolan precis som föräldrar har insett att en film kan fånga barnens uppmärksamhet en stund medan annat stökas undan.

Använt på rätt sätt så kan böcker, film och teater vara utmärkta verktyg för att ta upp svåra frågor med barn. De kan utgöra underlag för att diskutera till exempel mobbning eller bara för att få barn att diskutera och reflektera. Filmen om Alfons och odjuret är en sådan som man skulle kunna använda för att diskutera sådant som barn kan tycka är otäckt. Att bara visa en otäck film utan möjlighet för barnen att prata om det efteråt är väl däremot inte den lämpligaste metoden.

Baserat på mina personliga erfarenheter så är pedagoger i förskolan dock väldigt duktiga på att avgöra vad barn är kapabla att klara av, så väl intellektuellt som motoriskt, och individanpassa sitt pedagogiska beteende så att utmaningarna inte blir för enkla men heller inte oöverstigliga för barnen.

Jag är själv småbarnsförälder och vet hur lätt det är att, i all välvilja förstås, "curla" sina barn. Men en viktig del av uppfostran är att barnen lär sig att göra saker själv och att lära sig att hantera motgångar och otäcka saker. Att aldrig utmana sina barn eller låta dem utsättas för saker som kan vara lite otäcka är att göra dem en otjänst.

Förr eller senare kommer barnen att inse att livet består av både med- och motgångar och då måste man kunna hantera båda. Det kommer inte alltid att finnas en förälder där som sopar upp och tillrättalägger verkligheten.

Läs också:

Läs både för och inför dina barn.

Utan sång är livet bara, något det inte borde vara.

Mer läsning

Annons