Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vitalisera demokratin med sociala medier

I dag använder hälften av svenskarna Facebook. Det motsvarar 138 000 personer bara i Gävleborg. Fler kommuner bör ta tillvara fördelarna med att nå sina invånare via sociala medier.

Annons

I en ny undersökning som pr-byrån Westander har genomfört bland kommunerna i Gävleborg uppger fem av åtta svarande kommuner att de använder Facebook. Två av dem anger att de uppdaterar sidan minst en gång om dagen.

Facebook och andra sociala medier är inte bara ett sätt att kommunicera med vänner och bekanta. Det kan liknas vid ett stort och öppet åsiktstorg, där man kan byta argument och erfarenheter med varandra. De politiska partierna samt många företag, organisationer och myndigheter har insett det och använder sociala medier för att kommunicera med väljare, kunder och medborgare.

På Westander vill vi dela med oss av våra kunskaper och arbetsmetoder till så många som möjligt. Våra tips om sociala medier kan kokas ner till följande fem övergripande råd till kommuner som vill nå sina invånare via nya kanaler:

• Testa er fram. Som med alla nya kommunikationssätt tar det tid att hitta rätt, både vad gäller ämnen, ton och omfattning. Det enklaste är att bara börja och testa sig fram. Kom ihåg att sociala medier är till för dialog, inte för enkelriktad informationsspridning.

• Klargör ambitionen. Bestäm vilket mål ni har med er närvaro i sociala medier. Gör klart varför ni ska använda sociala medier, hur er närvaro ska se ut, vem som ska utföra arbetet internt samt när och hur ofta ni ska kommunicera.

• Se sociala medier som ett komplement. Sociala medier ersätter inte personliga möten, telefonsamtal och öppna dörrar till kommunhuset. Det behöver finnas flera olika sätt att både kunna göra sin röst hörd och få den information man efterfrågar.

• Var öppna och dela med er. Använd gärna de gratistjänster som finns på nätet för att dela med er av intressant material som presentationer, rapporter och filmklipp. Privatpersoner hittar sällan till pressrummet på webbplatsen.

• Var lyhörda och lyssna. För att fatta genomtänkta beslut behöver politiker mångsidiga beslutsunderlag. Ju fler företagare, idrottsföreningar, föräldrakooperativ och privatpersoner som bidrar med förslag och argument, desto bättre blir beslutet.

• Sociala medier bidrar till att vitalisera demokratin. När möjligheten att ställa en fråga eller ge ett förslag bara är ett klick bort är det enklare att gå från tanke till handling. Dessutom kan fler ta del av synpunkterna eftersom webben är tillgänglig och öppen för alla.

Alla landets kommuner bör tillvarata de sociala mediernas möjligheter att utveckla dialogen med invånarna. Ju fler som ges möjlighet att uttrycka sin åsikt, desto bättre beslutsunderlag får våra politiker.

Mikael Persson, Johanna Look, pr-konsulter på Westander

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons