Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Virke med tåg

Trafikverket skriver i sin förstudie angående Lokalisering av järnvägsterminal för skogsråvaror i Ljusdals kommun följande:

Annons

Trätåg AB skulle lägga om sina volymer från Härjedalen, vilka motsvarar cirka 40 procent av volymen i Ljusdal, till terminalen vid inlandsbanan i Sveg. Tåget från Sveg, ett om dagen, skulle belasta flaskhalsen Falun–Borlänge. Den samlade effekten på trafiksäkerhet, buller och klimatpåverkan kan antas vara av negativ karaktär".

Hur kan man anta det? Bilar med skogsråvara som kör i skytteltrafik mellan Härjedalen och Ljusdal är väl om något, klimatpåverkan av negativ karaktär.

Vi tycker däremot att det är ett mycket bra argument för att öppna bandelen mellan Orsa och Bollnäs. Då belastas inte ”flaskhalsen” Falun–Borlänge.

Trafikverket fortsätter: "Transportpolitiska mål. Det övergripande målet för svensk transportpolitik är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgare och näringsliv i hela landet. Under det övergripande målet har regeringen också satt upp funktionsmål och hänsynsmål med ett antal prioriterade områden. De övergripande målen för transporter och infrastruktur fastställs av riksdag och regering. Myndigheterna inom transportområdet har sedan till uppgift att genomföra dessa. För järnväg är det Trafikverket som är ansvarig myndighet. Det innebär ett ansvar både för järnvägssystemet i sin helhet och för förvaltningen av statens järnvägsnät".

Lars Holmqvist, Föreningen Inlandsbanans Vänner

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons