Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vindkraft utan egentliga vinster

/
  • Den japanska biltillverkaren Toyota ligger långt framme vad det gäller bränslecellsbilar, konstaterar Kjell Söderlund.

Sverige borde fokusera och grubbla mer på transportsektorn än att bygga vidare på vindkraftsindustrin, menar Kjell Söderlund.

Annons

Barack Obama visar miljöhandlingskraft, bra så. Han angriper den osunda elproduktionen där över. Sverige och USA, ja resten av världen med undantag också av Norge, har helt olika förutsättningar. Här, och i USA, ska CO2-problematiken ​lösas genom att vi ska vara miljövänliga i elfrågan. Det är bra ord, men det är ord utan innehåll i svensk elproduktion. Här har vi i huvudsak ingen CO2-belastande el. Några få procent bara.

Vindkraftlobbyn förblindar svensk debatt och beslut. Ska landets el bestå av 25 procent vindel är det helt ofrånkomligt att samtidigt ha annan el som backup när det är vindstilla, och det är det ibland över hela landet, ja över hela Europa. Med den vindkraftspolitik som nu genomförs, och planeras, kommer vi att stå utan el när det inte blåser och vi har lagt ner, eller omöjliggjort, den elproduktion vinden var tänkt att ersätta. Alternativt använder vi smutsig elimport. Detta är märkligt.

Vad har vi då vunnit med den enorma subventionskostnad och den miljö- och naturförstörelse vindkraftsutbyggnaden innebär? Vi kommer att få vindkraft utan att vinna något miljömässigt, inte heller fyller vi ett behov. Dessutom har vi stort elproduktionsöverskott i landet och elförbrukningen har inte ökat sedan 1980-talet!

Problemet är transportsektorn, bilar, fartyg och flyg. Varför inte grubbla över det i stället för att kraftfullt agera i ett ickeproblem? Det är märkligt att transportfrågan inte är huvudfrågan på den svenska agendan.

Transportsektorn, ja. Varför supportar vi inte bränslecells-bilens (BC) introduktion genom att ta beslut och planera en behövlig landsomfattande infrastruktur? Toyota, med flera av världens stora bilproducenter, kommer med helt utsläppsfri BC-drift av bilar inom ett år​, medan vi agerar som om transportsektorns utsläppsproblem inte berör Sverige. Märkligt.

Politiker som vill kalla sig miljöinriktade borde agera med förslag på praktiska åtgärder och ge oss beslut utifrån vilket område vi svenskar kan skapa effektivaste miljönytta. Så sker inte nu.

Obama har båda problemen, el- och transportsektorns miljöpåverkan. Vi har förblindad politik som problem.

Kjell Söderlund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons