Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vilseledande av elförsäljare

Skribenten blev vilseledd av försäljare vid E-Center i Söderhamn.

Annons

Jag skulle vilja veta om de som ansvarar för att upplåta plats för de företag som emellanåt står i entrén på E-center kollar upp företagen innan man upplåter platsen. För ett par veckor sedan stod några personer vid en disk i entrén och ville att de som passerande skulle byta till deras elbolag eftersom man var det absolut den billigaste elleverantören på marknaden.

Man säljer elen till självkostnadspris påstår man. Det vill säga det pris som elbörsen Nordpool säljer el till alla elbolag. Vad säljaren inte informerade om var att man förutom elförbrukningen betalar en fast månadskostnad baserad på hur mycket man förbrukar. Det visade sig att det blev dyrare än det avtal jag hade. Jag brukar aldrig byta elleverantör eller telefonabonnemang vare sig då en telefonförsäljare ringer upp, eller när jag blir stoppad i entrén på E-center.

Efter två veckor av mailande och ringande lyckades jag till slut få bekräftat per mail att avtalet är annullerat. Samma dag fick jag dock en skriftlig bekräftelse på ett nytt avtal med dem. När jag ringde fick jag vänta i nästan 30 minuter innan jag fick tala med en person trots att jag stod som nummer två i telefonkön när de först svarade. Till slut fick jag besked om att avtalet var annullerat. Jag vill påstå att man bedriver vilseledande marknadsföring och har oskäliga avtalsvillkor. Samtidigt som jag tackade ja till elavtalet stod jag och talade med en bekant som var rasande eftersom hon inte kunnat ringa på två veckor då hon hade bytt telefonoperatör.

Kjell

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons