Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vila dig stark efter förlossning

Jag höjer Göran Olssons insändare (25/5) till skyarna! Han hade svar på tal. Man kan ju fundera på om tidigare insändaren var ett skämt eller bara en man som inte tänkt sig för.

Annons

Att människor i dag i allmänhet är bekvämare än de som levde förr är ju inget att förneka. I dag har vi ett bekvämare liv och vi får mer lyx och vila. I alla fall när det gäller fysiskt arbete. Sedan kanske vi har mer psykisk stress i dag då både mamma och pappa ska arbeta och kasta in sina barn på dagis på morgonen. Men detta är en helt annan diskussion. När det gäller fysiskt arbete så har vi skapat en enklare värld där man inte måste köra slut på sig för att få mat på bordet. Tekniken har gått framåt och det har skapats lösningar för att man skall slippa arbeta slut på sin kropp. En dator kan nu sköta många mans jobb. Inom vården finns bra hjälp såsom lyftar, höj- och sänkbara sängar med mera. Man behöver inte tvätta sina kläder ute i sjön, vi har tvättmaskiner som fixar jobbet. Vi behöver inte mjölka kossorna för hand, det sköter mjölkmaskinerna. Det finns många exempel. I dag lever vi längre. Vi sliter inte ut kropparna genom att vara ute i skogen i en vecka och jobba i 30 minusgrader där kläderna fryser till is.

Man behöver inte lyfta sönder ryggarna på tunga arbetsplatser för det finns bra hjälpmedel. Att röra på kroppen är nyttigt. Det gör vi i dag alltför lite. Men att röra på kroppen och att slita ut kroppen är helt olika saker. Är det något att eftersträva att gå ut och leda en flock kossor om man samtidigt har influensa? När kroppen är sjuk vill den vila.

Som kvinna så händer mycket i kroppen under en graviditet. Graviditet är ingen sjukdom men det är ett tillstånd då man behöver mer vila än annars. Efter en förlossning behöver kroppen få vila mycket och ta igen sig. Man behöver vara med sitt barn, få ro till amning och det är mycket som ska läkas. Man bör inte lyfta tungt då risken för framfall är större efter förlossningen. Veckan efter förlossningen får upp till 50–70 procent av kvinnorna symtom som till exempel nedstämdhet, koncentrationssvårigheter och trötthet. Är det då läge att arbeta? De första 2–3 månaderna ska man undvika hård fysisk träning. Man bör försiktigt och successivt låta kroppen komma i gång med till exempel korta, lugna promenader. Själv hade jag väldigt svårt att ta mig en promenad veckan efter min förlossning. Om jag skulle ha gått ut i ladugården för att mjölka då så hade jag nog svimmat av utmattning inom fem minuter.

Tvåbarnsmamman

Med det här inlägget sätter vi punkt i den här debatten om förlossningsvården.

Insäntredaktionen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons